poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Gaggia V2 dwa pomysły na 9Bar, wymiana OPV i przejście na niskie ciśnienie, montaż wylewki pary od Rancilio.

Gaggia V2 to konstrukcja która nie cieszy się tak dużą popularnością jak V1 czy V3. Duże ciśnienie oraz sita ciśnieniowe nie każdego mogą zadowolić, dlatego ja w tym modelu postanowiłem co nie co zaradzić aby Gaggia pracowała z sitami nisko ciśnieniowymi przy przyjemnym ciśnieniu 9Babr :D











          Gaggia Classic V2 czy jak kto woli Classic 2015 to taki dziwny ekspres, z zewnątrz niby Classic a wewnątrz Saeco ? lub *uj wie co :) Nie wiem co twórca tego ekspresu miał na myśli ale chyba komuś się wydawało że jak włożą grupę od Saeco Nina do ładnej obudowy to firma na tym zarobi. No i chyba coś im nie poszło bo na przełomie 2018/2019 wydali model V3 którym cieszymy się obecnie. Ale powróćmy do naszej V2 która do mnie trafiła wraz z sitami ciśnieniowymi dlatego zaproponowałem w niej małą modyfikację i przejście na niskie ciśnienie, miałem pod ręką dwa zaworki. Jeden pochodził z odzysku z jakiejś Gaggia Baby który chciałem przetestować jako pierwsza a drugi tak naprawdę nie był jeszcze skończony i czekał aż znajdę mu jakieś zastosowanie.

Oryginalny zawór Gaggia V2

Zawór Gaggia V2 po wsadzeniu regulowanej końcówki.

Czarny zaworek umożliwia niewielką regulację ciśnienia.

Czarny zaworek który mam z odzysku umożliwia niewielką regulację ciśnienia ze względu na dłuższy gwint niż ten oryginalny, stosowałem go już kiedyś w Gaggia Baby do wyregulowania ciśnienia na mniejsze w tym temacie: https://gaggiaclassicmods.blogspot.com/2019/03/gaggia-baby-idealny-stan-zakupiony-z.html
Zamontowałem nowy zaworek i zacząłem zabawę, zapomniałem tylko o jednym że przy Gaggia V2 która jest tak zwanym zaworkowcem i posiada zaworek ze sprężynką w grupie powinienem ten zaworek zdemontować do pomiarów ciśnienia. Ja tego nie zrobiłem i przez to dostawałem dziwne wyniki na kolbie z których wychodziło na to że nie idzie wyregulować tego ciśnienia na tyle nisko aby osiągnąć zamierzone 9 Bar na kolbie ?? W końcu doszło do tego że zaworek miałem wkręcony tylko na 1/3 gwintu i obawiałem się że ciśnienie go wypchnie dlatego dałem sobie z nim spokój (jak się później okazało niepotrzebnie) i zabrałem się za rozkręcanie i czyszczenie ekspresu. Później zajmę się drugim zaworkiem do obniżania ciśnienia ale wpierw muszę oddać go na modyfikację.

Grupa w trakcie rozbiórki.

Kamień od wewnętrznej części grupy co może świadczyć o nieszczelnym bojlerze.

Ekspres miał ewidentne przecieki na wewnętrznej uszczelce która łączy obie części bojlera, prawdopodobnie w trakcie spieniania mleka wydostawała się para która powodowała osad w postaci kamienia od środka aluminiowego uchwytu grupy.

Dolna część bojlera

Zaworek bojlera wyciągnięty po kilku godzinach udręki :/

Dużym wyzwaniem okazał się zaworek uchwytu grupy, był zapieczony i chyba zapchany kamieniem. Nawet podgrzewanie go palnikiem nie powodowało że chciał odskoczyć na gwincie i już myślałem że skończy się na wymianie całej dolnej części bojlera. Raz użyłem tak wielkiej siły że obróciłem cały korpus mosiężny który jest wprasowany w nierdzewną obudowę bojlera. No i w tym momencie klapa bo jeśli rozszczelniły się te dwa elementy to bojler będzie przeciekał :/ Ale dowiem się tego dopiero po ponownym zmontowaniu ekspresu. Jakąś godzinę później w końcu zaworek odpuścił, po kilkukrotnym podgrzaniu oraz uderzaniu pobijakiem w końcu uwolniłem zaworek z bojlera.

Części potrzebne do naprawy ekspresu

Zrobiłem ładne zdjęcie z opisami części i teraz jak robię temat to widzę że źle pompę opisałem :/ Ulka powinna być opisana jako EX5 a ja ją opisałem jako EP5 a przecież EP5 to ta co oryginalnie jest montowana w Gaggia V2. Dlaczego EX5 ? Wydaje mi się że ma cichszą kulturę pracy w porównaniu do EP5 a przez to że główny trzpień jest z mosiądzu a nie plastiku pewniej można skręcić dwa elementy ze sobą bez obawy zerwania gwintu w pompie a i tak się zdarzało.
Reszta elementów które widzicie na zdjęciu są elementami niezbędnymi kiedy rozbieracie ekspres na części pierwsze do przeglądu i zalecał bym wam je wymienić jeśli sami to robicie w tym modelu. Części pochodzą z strony www.North.pl i po wpisaniu numerów ze zdjęcia odnajdziecie je na stronie lub po wpisaniu numeru seryjnego tego ekspresu RI9403/11 wyświetli wam się cały spis dostępnych części dla tego ekspresu.

Dodatkowe wyposażenie zamówione z https://www.coffeesite.pl

To teraz coś z dodatków :) Aby ulepszyć ekspres nie tylko technicznie ale też wizualnie zostały zamówione dwa elementy. Pierwszy to mosiężna wylewka kolby gdyż oryginalnie w zestawie jest plastikowa i średnio ona wygląda a drugim elementem jest wylewka pary od Rancilio V1 i tak da się ją zamontować do Classica V2 bez żadnych przeróbek :) Oba te dodatki zamówiłem z https://www.coffeesite.pl/. Koszt podwójnej wylewki kolby to jest 29zł zaś wylewka pary od Rancilio to 79zł do tego jeszcze trzeba doliczyć 11zł za przesyłkę paczkomatem.

Grupa po wyczyszczeniu

Bojler z nową uszczelką grupy

Bojler złożony do kupy.

Ok, bojler wyczyszczony a więc czas to wszystko poskładać do kupy i mam nadzieję że nie będzie jednak przeciekał bo wtedy cała robota czeka mnie na nowo z rozbieraniem :/

Wylewka po zdemontowaniu.

Wylewka pary Rancilio po przełożeniu części.

Bojer siedzi już wewnątrz więc można przystąpić do montowania wylewki od Rancilio, na pierwszym zdjęciu po lewo widać zdemontowaną oryginalną wylewkę obok jest plastikowe zabezpieczenie oraz gumowy oring. Te dwa elementy trzeba przełożyć do nowej wylewki a pozbyć się tej dużej nakrętki z gwintem 1/4". Po przełożeniu elementów ma to wyglądać tak jak na drugim zdjęciu.


Wylewka pary po montażu w układzie Gaggia Classic V2

Nie będę się rozpisywał nad montażem wylewki pary na swoim miejscu bo szło mi to jak krew z nosa i sam już nie wiedziałem czy mam to wpierw zamontować w uchwycie i wraz z wężykiem przełożyć jakoś na swoje miejsce czy złożyć wszystko do kupy a później wepchnąć wylewkę w złożony ekspres i tak po mału kombinowałem. Ale ułatwię wam montaż załączając link do filmu który znalazłem na YouTube pokazujący montaż wylewki w Gaggia V2, nie powiem trochę mi film pomógł ale i tak na koniec kombinowałem po swojemu :)

Zawór OPV po przerobieniu na wersję odchudzoną.

Widok zaworu przerobionego po lewej oraz zaworu oryginalnego po prawej.

Ekspres jest już poskładany do kupy, nowa wylewka na swoim miejscu a zatem czas zająć się nowym zaworem OPV który powrócił z przeróbki. Ten zawór już kiedyś u mnie występował, montowałem go mojemu znajomemu w Gaggia Baby w tym temacie https://gaggiaclassicmods.blogspot.com/2016/11/gaggia-new-babby-dose-tym-razem-montaz.html Mój był już częściowo przerobiony, miał zrobiony gwint M12x1.25 już nawet nie pamiętam po co i czekał ja lepsze jutro. W końcu przyszedł jego czas, oddałem go do ponownej przeróbki do mojego znajomego który odchudził na maxa średnicę zewnętrzną pozbywając się sześciokąta pod klucz oraz gwint został przerobiony na M10x1 gdyż taki dokładnie gwint występuje w tych plastikowych zaworkach. Odchudzona została też średnica pod wężyk sylikonowy gdyż wcześniej była na tyle duża że nie szło go tam wcisnąć a teraz wchodzi bez problemu.

Zawór z dodatkową uszczelką.

Aby zaworek dodatkowo doszczelnić na jego gwint założyłem gumową uszczelkę którą wygrzebałem z moich gratów a z pewnością przyda się ona przy jego dokręcaniu gdyż po wykręceniu oryginalnego zworka w plastikowym korpusie pozostaje wnęka o grubości około 1mm w którą dobrze wpasuje się owa uszczelka.

Złamany korpus zaworka.

Miałem też nie małego pecha przy montowaniu tego ekspresu, nie tak chwyciłem pompę oraz zawór i katastrofa gotowa :/ Na szczęście mam spory zapas części u siebie i okazało się że dysponuję takim korpusem wyciągniętym z Gaggia V3. Opaskami zaciskowymi z https://www.tubes-international.pl/ na szczęście też dysponuję bo kiedyś jak robiłem zamówienie to stwierdziłem że w sumie wezmę kilka sztuk jak by coś się stało i dziś się przydały. Znajdziecie je pod nazwą Pierścień zacisk. EAR CLIP-1 z wkł. 7,5÷8,5 mm, W4 Indeks: AB-23012300 cena: 3.94zł. Nie są tanie bo prawie 4zł jedna ale ja kupuję wersję ze stali nierdzewnej aby były bardziej trwałe.

Ekspres złożony z nowym zaworkiem

Nowy zawór OPV w ekspresie

Nowy zawór na swoim miejscu, można zabrać go do kuchni na testy ale tym razem muszę pamiętać że wpierw należy usunąć zaworek z bojlera aby pokazywało mi prawidłowe ciśnienie na kolbie. Powiem wam że pomimo odchudzenia do granic możliwości tego zaworka OPV wcale nie obraził bym się jak by on był jednak cieńszy gdyż mocno opiera się o ten wężyk poniżej który jak wcześniej widzieliście udało mi się złamać :/ a tego bym nie chciał aby on doprowadził do złamania tej końcówki.

Zawór w trakcie ustawiania, wymontowany zaworek z bojlera.

Ekspres w kuchni na regulacjach.

Słuchajcie okazało się że po montażu wycieków brak a już martwiłem się że będzie ciekł mi na łączeniu mosiężnego korpusu zaworka i nierdzewnej konstrukcji bojlera. Miałem za to wyciek z pod wężyka w miejscu gdzie zaciskałem nową opaskę zaciskową i musiałem ją zdemontować i zacisnąć nową, ale z tym demontażem opaski ze stali nierdzewnej nie było już tak prosto i o mało co nie popsułem i drugiego korpusu zaworka. No cóż najwyżej by się skończyło tym że musiał bym oddać zaworek z mojej V2 która stoi w pokoju i czeka na swój temat na blogu :)
9Bar :) na to własnie czekałem, ekspres wyregulowany i teraz można cieszyć się dobrą cremą na niskim ciśnieniu :D

Wylewka pary Rancilio w trakcie testów 

No tak nie pokazałem wam jak wygląda zamontowana wylewka pary od Rancilio V1 w Gaggia Classic V2 a spisuje się jeszcze lepiej i daje naprawdę duże ciśnienie aż byłem w szoku jakim ciśnieniem pary dysponuje model V2.
Coś wam powiem, kupił bym tak zmodernizowany ekspres który został przerobiony na niskie ciśnienie oraz posiada wylewkę pary od Rancilio bo teraz naprawdę można cieszyć się z niego dobrą kawą a że ja piję Cappuccino to wylewka pary Rancilio cieszy mnie tym bardziej. No może dodał bym tylko jeszcze przełącznik do anulowania tego Auto Off w ekspresie i można nim robić kawę :) Pewnie na początku jak bym prawidłowo zmierzył to ciśnienie to nie trzeba było by kombinować z tak wielkim zaworem OPV ale przynajmniej ekspres jest wyposażony w naprawdę dobry zawór gwarantujący mu precyzję w utrzymaniu ciśnienia.
Jak robiłem ten temat przyszła do mnie paczka z strony https://www.gastroparts.com/pl/ Miała przyjść do mnie po 5 tygodniach a zawitała już po 2 tygodniach za co jestem im wdzięczny, tylko jak bym wiedział że przyjdzie tak szybko to bym już w tym temacie pokazał wam fajny miniaturowy OPV z gwintem 1/8" który zamówiłem na próbę a który będzie musiał doczekać się teraz oddzielnego tematu :) Ale chociaż wam go pokaże.

Zawór OPV z https://www.gastroparts.com/pl/

Zawór OPV z https://www.gastroparts.com/pl/

Zawór OPV z https://www.gastroparts.com/pl/ jest po prostu przeuroczy :) Ma wymiary 47mm na 17mm co czyni go naprawdę miniaturowym a regulacja ciśnienia odbywa się tą śrubą wewnątrz którą widzicie na drugim zdjęciu. Nie będę się teraz o nim rozpisywał gdyż dwa dni temu zakupiłem niekompletną Gaggia V3 za cenę 450zł na www.allegro.pl i jak przyjdzie to zrobię temat z filmem w którym wystąpi V2 oraz V3 i postaram się pokazać jak zamontować taki zaworek samemu w tych dwóch modelach bez konieczności robienia grubej przeróbki i montażu zaworu od V1. A jeszcze koszty, ten zaworek wraz z wysyłką kosztował mnie 100,77zł więc cena jest jak najbardziej do przeżycia i jeśli ktoś nie wymaga montażu w swoim ekspresie zaworu od Gaggia V1 to w bardzo prosty sposób może zamontować samemu takie maleństwo ale to już opiszę wam w następnym temacie :D
Zatem do zobaczenia i do następnego moda :)



Keep calm and make coffee

7 komentarzy:

  1. Dodatkową zaletą Gaggia V2 jest bojler ze stali nierdzewnej. Zdrowsze niż Al w pozostałych Gaggiach.

    OdpowiedzUsuń
  2. How to find this small valve OPV ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Hey, I ordered my valve from this site https://www.gastroparts.com/pl/part-158140
    Here you have the part number WGA5001014000 it will be easier for you to find it on other pages

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam pytanie - zamontowałem w swojej Gaggi bodajże V2 (na pewno nie V3, ale nie umiem poznać czy to V1 czy V2) dyszę Rancilio. Na początku podczas spieniania daje dużo pary, gwałtownie ją ubija, a potem jest coraz słabsze ciśnienie pary. Niby da się spienić, ale robiłem podobnego moda w Delonghi Dedica EC685 i tam utrzymuje dobre ciśnienie przez cały czas. Co może być przyczyną usterki? Dzięki za odpowiedź z góry.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może wpierw ustalmy jaki masz model ? Bo to ma ogromne znaczenie gdyż V1 i V2 to dwie odmienne konstrukcje ?

      Usuń
    2. No to najprawdopodobniej masz zawalony bojler kamieniem i wychodzi różnica temperatur. W bojlerze spada drastycznie temperatura a na zewnątrz utrzymuje się wyższa przez co zanim zareaguje termostat to nie idzie już spienić mleka.
      Też miałem podobnie jak długo ekspresu nie odkamieniałem a jeśli bojler masz mocno zawalony to tylko rozbiórka i mechaniczne czyszczenie.
      Pozdrawiam

      Usuń