piątek, 1 maja 2020

Wężyki 6/4 mm z tubes-international.pl który jest w końcu najlepszy ? Oraz jaki wężyk sylikonowy ?

Ostatnimi czasy miałem możliwość zamówić kilka różnych wężyków których używałem do łączenia pompy wibracyjnej z zaworem OPV przy modyfikacjach ekspresów a dziś w tym krótkim temacie odpowiem na pytanie który z nich jest najlepszy moim zdaniem i który najlepiej zamawiać do wykonywania modyfikacji w ekspresach Gaggia V3.











          Do zrobienia ważnej modyfikacji w ekspresie Gaggia V3 z pewnością potrzeby jest nowy wężyk który łączy nowy zawór OPV pochodzący z Gaggia V1 z pompą wibracyjną. Ostatnimi czasy miałem okazję testować dwa takie wężyki a niedawno przyjechały do mnie kolejne dwie sztuki i na podstawie czterech różnych wężyków odpowiem wam który najlepiej zamawiać.

Wężyki z Tubes-International

Pierwszym jaki zamówiłem dla modyfikacji Gaggia V3 był Wąż polietylenowy 6x4 mm Indeks: NP-PE-06X04 cena: 2.40zł za metr który wykorzystałem w tym temacie: https://gaggiaclassicmods.blogspot.com/2019/11/gaggia-classic-pro-2019-cafelat-pid.html Wężyk wytrzymuje ciśnienie robocze od 5 do 17 Bar i temperaturę +70 stopni ale musimy pamiętać że przez niego płynie woda zimna ze zbiornika o temperaturze pokojowej. Wężyk jest super bo jest bardzo miękki i dzięki temu pompa nie przenosi drgań na obudowę, ale mam jedno ale jest tak miękki że jednak trochę się go obawiałem iż może kiedyś pęknąć w miejscu gdzie wchodzi na zawór OPV a tam temperatura może przekraczać jego max czyli 70 stopni więc zacząłem szukać i do dalszych testów zamówiłem inny model.
Wąż nylonowy PA12 X-HIPHL 6x4 mm Indeks: ZC-PA12H-06X04 cena: 7.29zł za metr, ciśnienie robocze od 16 bar do 49 bar zaś temperatura pracy do 100 stopni Celsiusza. W porównaniu do poprzednika potrafi znieść naprawdę wile więcej ale jest też sporo sztywniejszy co powoduje zwiększenie się drgań które przenoszą się z pompy na obudowę. Ostatnio stosowałem go w kilku ekspresach a na blogu występował w tym temacie: https://gaggiaclassicmods.blogspot.com/2020/04/classic-v3-dzieki-ktorej-znalazem-jak.html Przy dłuższych odcinkach jak w modelu V1 spisał by się wyśmienicie bo był by na tyle długi że drgania nie przenosiły by się z pompy na obudowę ale w modelu V3 po przeróbce na nowy zawór jest on na tyle krótki że robi się sztywny i praktycznie nie pracuje.
Poszukując dalej idealnego wężyka zamówiłem jeszcze dwa na próbę:
Wąż nylonowy PA6 6x4 mm Indeks: SH-PA6-06X04 cena: 3.43zł za metr. Ciśnienie robocze: od 11 bar do 40 bar, temperatura pracy: od -10°C do +80°C. Okazał się totalnym niewypałem, jest on tak sztywny że nawet długie odcinki jest ciężko wyginać a bardzo krótkie są na tyle sztywne że zachowują się jak rurka miedziana do kształtowania ręcznego a więc jego zastosowanie odpada na razie jak dla mnie.
Wąż nylonowy PA12 6x4 mm Indeks: SH-PA12-06X04 cena: 7.60zł za metr. Ciśnienie robocze: od 11 bar do 40 bar, w zależności od średnicy i grubości ścianki węża, temperatura pracy: od -10°C do +80°C. No w końcu znalazłem odpowiedniego kandydata do moich modów :) Jest on bardziej wytrzymały niż pierwszy który stosowałem ale jest na tyle elastyczny że bez problemu mogę go  zastosować w modzie V3 z zaworem OPV. Więc jeśli planujecie zakupić wężyk do własnych potrzeb to polecam zakupić własnie taki z serii PA12 E.

Wąż sylikonowy z allegro

Węże sylikonowe, te akurat nie problem znaleźć. W manualu od Gaggia V1 wężyk jest opisany jako sylikon o rozmiarach 5mm / 9mm a dokładniej TRANSP.SILICONE TUBE 5X9 65SH IN ROLL. Ja jakiś czas temu zamówiłem kawałek takiego węża: Wąż VERSITEC 5x9 mm Indeks: VE-761832 cena: 26.95zł za metr, ma mniejszą twardość bo 57° Shore (A) czyli jest bardziej elastyczny oraz sporą cenę jak się później okazało. Wąż był jak najbardziej w porządku do zastosowania go w ekspresie ale cena plus koszty dostawy czynią go raczej opcją ostateczną. Dlatego ostatnio trochę poszukałem i na www.allegro.pl zakupiłem wąż sylikonowy o takich samych rozmiarach do zastosować spożywczych i twardości 62SH w cenie 6.99zł za metr co czyni go naprawdę dobrym kandydatem. Zakupiłem go kilka metrów bo z pewnością mi się przyda a porównując go z wężem oryginalnym to nie ma pomiędzy nimi praktycznie żadnej różnicy, no może da się wyczuć inną twardość ale jest ona nieznaczna dla wężyka który ma tylko zasysać wodę ze zbiornika.
Mam nadzieję że trochę tych informacji na temat wężyków wam się przyda, zatem do zobaczenia i do następnego moda :D



Keep calm and make coffee

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz