poniedziałek, 13 kwietnia 2020

Classic V3 dzięki której znalazłem jak oszukać elektronikę

Miał to być standardowy mod Classica V3 czyli OPV plus PID ale zakończył się tym że przy okazji tego egzemplarza znalazłem jak pozbyć się z ekspresu auto wyłączenia po 20min.














Gaggia Classic po otworzeniu.

Jest to już kolejna Gaggia Classic w której robię pełnego moda czyli rozbiórka, czyszczenie, docieranie, OPV i PID XMT7100 i na początku tak miało się zakończyć ale w trakcie wyszło jeszcze kilka innych smaczków o których opowiem.

Ekspres w trakcie rozbiórki.

Elementy przed czyszczeniem.

Elementy przed czyszczeniem.

Ekspres standardowo rozebrałem i jego element zostały wyczyszczone z osadów kamienia oraz kawy i czego tam jeszcze się znalazło przy okazji, śruby zostaną wymienione na stal nierdzewną a czarne paskudne oringi na silikon oraz viton. Zawór pary zostanie przerobiony na rozbieralny dzięki czemu będzie można go wyczyścić od czasu do czasu aby rzadziej przeciekał.

Obudowa po wierceniu, otwory z obudowy PIDa przeniesione na ekspres.

Obudowa po wierceniu, otwory z obudowy PIDa przeniesione na ekspres.

Śruby,podkładki i nakrętki potrzebne do skręcenia obudowy.

Obudowa PIDa założona na ekspresie.

Jak by się mnie ktoś pytał jakie są odległości śrub itp to powiem wam że na oko są wiercone :) Naprawdę robię kolejny ekspres i przy pierwszym tych odległości nie zapisałem tylko tak wizualnie pamiętam mniej więcej jak to wypada i tak staram się je powtarzać co kolejną sztukę.
Obudowa zakupiona na Aliexpress w cenie około 7 USD pod nazwą Black Enclosure Box 100x76x35mm Aluminum PCB Instrument Electronic Project Case For Power Supply Units a link bezpośredni do niej znajdziecie TUTAJ, oczywiście otwory wycinacie i wiercicie we własnym zakresie bo obudowa przychodzi pełna nie powiercona :)
Śruby do połączenia obu obudów to M3 x 12 pod wkrętak a pomiędzy obiema obudowami są podkładki dystansowe z teflonu w rozmiarze M4 aby była większa powierzchnia podparcia. Jeśli zastanawiacie się czemu tam są podkładki i czemu z teflonu to mają one zapobiegać hałasom jakie mogą wydawać dwie obudowy z metalu stykające się o siebie.

XMT7100 po wyciągnięciu przekaźnika.

Ekspres będzie pracował tylko na jednym przekaźniku SSR ale i tak PIDa przerabiam na dwa przekaźniki SSR po to aby mógł zostać dołożony kolejny w przyszłości jeśli właściciel będzie chciał samemu zrobić modyfikację. Tak więc PIDy które montuje są już przerobione pod drugi przekaźnik SSR i wystarczy tylko podpiąć okablowanie.


Otwór pod przekaźnik SSR

Pamiętając o tym że otwór pod przekaźnik SSR musi być jeszcze niżej niż to zrobiłem w pierwszym przerabianym przeze mnie modelu V3 wywierciłem go równo z dolną krawędzią gniazda zasilającego. Ostatnio wywierciłem go w osi gniazda i powiem wam że miałem bardzo duże szczęście że udało mi się zamknąć obudowę ale przekaźnik i tak delikatnie opierał się o lejek.

Elementy grupy po czyszczeniu gotowe do zmontowania

Grupa po złożeniu

Grupa po założeniu nowej uszczelki Cafelat

Wszystkie elementy grupy są wyczyszczone i odkamienione, założone nowe oringi, zawór przerobiony na rozbieralny oraz założona nowa uszczelka grupy Cafelat. Został też założony nowy zawór OPV od modelu Gaggia Classic V1 widoczny na zdjęciach powyżej, zawór od V1 znajdziecie na north.pl w cenie około 155zł Numer oryginalny: 996530006441
Wymiary oringów to:
Zawór pary fi 10 x 3 mm
Zawór OPV oraz zawór trójdrożny fi 6.07 x 1.78 mm
Pod bojlerem Viton 63 x 3.5mm (podobno wytrzymują więcej niż silikonowe ??? )
Oraz na trzpieniu w zaworze pary 4.47 x 1.78 mm

Przekaźnik SSR wraz z okablowaniem.

Tak dla przypomnienia to cała elektryka potrzebna dla nowego przekaźnika SSR, czarny i czerwony zgodnie z polaryzacją wpinamy w PID czyli czerwony do plusa a czarny do minusa zaś przewody z drugiej strony podpinamy do przewodów odpiętych od przekaźnika bimetalicznego. Oczywiście od właściwego przekaźnika bimetalicznego na którym jest napisane 107 a nie 145 bo inaczej będziecie mieli podpięty PID pod spienianie mleka a nie kontrolę temperatury w trakcie ekstrakcji :)
Przewody pod przekaźnik SSR musiałem podłączyć w tym momencie gdyż jest on na tyle głęboko że podłączenie ich później było by bardzo uciążliwe.

Części do podłączenia nowe zaworu OPV

Reszta części potrzebnych do podłączenia nowego zaworu OPV pochodzi z https://sklep.tubes-international.pl są to:
Przyłączka kątowa (kolanko) C5, wąż 6/4, GZ BSPT 1/8" Indeks: MW-2305001 cena: 6.69zł
Nakrętka C10, wąż 6/4, GW M10x1 Indeks: MW-2310003 cena: 2.10zł
Wąż nylonowy PA12 X-HIPHL 6x4 mm Indeks: ZC-PA12H-06X04 cena: 7.29zł
Przesyłka DHL 20zł

Jeśli ktoś nie wie po co ta nakrętka w tym zestawie to zawór od Gaggia V1 przychodzi bez nakrętki i trzeba ją zakupić oddzielnie. Oczywiście nakrętka też jest dostępna w sklepie North.pl Nakrętka do ekspresu do kawy nr.oryginalny 996530063857 nr.katalogowy 732-EY-2184 nr.wolnorynkowy WGAB0053 cena: 13.90zł Więc jeśli nie planujecie zamawiać części ze strony Tubes warto ją od razu zakupić wraz z zaworem OPV.
Jeszcze co do wężyków które ostatnio kupowałem do łączenia nowych zaworów z pompą ekspresu, ostatnio zakupiłem wężyk Wąż polietylenowy 6x4 mm Indeks: NP-PE-06X04 był fajny i miękki ale nie wiem czy aż nie za bardzo i trochę się wystraszyłem że mogę komuś bajzlu w ekspresie narobić jak pęknie od temperatury. Więc tym razem zamówiłem ten który widzicie powyżej ale jest on mega sztywny i dużo bardziej przenosi on wibracje z pompy na budowę,  więc kupowanie wężyka który wytrzymuje 49bar chyba mija się z celem. Poprzedni wytrzymywał 17bar więc teraz zakupię coś pośredniego i zrobię o tym oddzielny temat jak już przetestuję trzy różne wężyki.

Kolanko MW-2305001 wklejone w pompę.

Kolanko polecam wkleić na jakiś klej do gwintów, ja używam CX80 niebieskiego, wersja czerwona tego kleju jest wersją mocniejszą ale ten w zupełności wystarczy. Pełne utwardzenie takich klejów do gwintów następuje po 24h i muszą mieć kontakt z czymś aby nastąpił proces twardnienia.

Grupa z podłączonym czujnikiem PT100

Zdjęcie czujnika PT100 z pierwszego tematu o modernizacji V3

Jako pomiar temperatury posłuży tutaj czujnik PT100 z gwintem M4 zakupiony od naszych ulubionych chińskich przyjaciół na Aliexpress w cenie 8USD o nazwie High Precision PT100 Temperature Sensor Class A RTD Probe M4 Brass Screw Thread 6mm 3-Core Teflon Wire 750mm for Coffee Machine. Link do czujnika znajdziecie TUTAJ.

Nowe przewody do zasilania PIDa

Miejsce wpięcia przewodów zasilających PIDa

PID w trakcie montażu. 

Gaggia po podłączeniu PIDa oraz zaworu OPV

Aby PID włączał się wraz z ekspresem musiałem wpiąć się w elektrykę tak jak widzicie na zdjęciach powyżej, do tego użyłem konektorów 6.3mm żeńsko męskich umożliwiających wpięcie się w danym punkcie bez konieczności modyfikacji obecnej elektryki.

XMT7100 oraz podłączenie czujnika PT100

Zapomniałem wykonać zdjęcia jak podłączyć czujnik PT100 z PIDem XMT7100 dlatego posłużę się zdjęciem z poprzedniego tematu. Czujnik ma trzy wyprowadzenia, podłączamy je tak jak na zdjęciu z tym że kolejność białych przewodów jest obojętna. Dwa białe przewody i tak biegną do jednej nóżki czujnika a czerwony do drugiej, dokładniejszy opis dlaczego trzy a nie dwa w pierwszym temacie TUTAJ.

Nowy dyfuzor z Gastroparts.pl oraz sito IMS

Nowy dyfuzor z Gastroparts.pl oraz sito IMS

Nowy dyfuzor z Gastroparts.pl oraz sito IMS

Czas na trochę biżuterii :D Sito IMS przyjechało wraz z ekspresem więc nie powiem wam ile za nie zapłaciłem bo nie ja je kupowałem, zaś nowy mosiężny dyfuzor zakupiłem z Gastroparts.pl w cenie 206.18zł . Dlaczego tak drogi dyfuzor ?? Może dlatego że nie ma tańszych, mój za który kiedyś zapłaciłem 70 kilka złotych teraz kosztuje 170 kilka złotych :( W ciągu 5 lat podrożał o 100zł nie wiedzieć dlaczego ??? Na dodatek ma on wymiar 57 a Gaggia operuje na sitach 58mm, zaś ten z Gastroparts jest opisany jako dyfuzor w rozmiarze 58.3mm i kiedy go znalazłem pomyślałem WOW, super w końcu jest odpowiedni dyfuzor dopasowany do sit GAGGIA. Dyfuzor przyjechał i ...... i jego rzeczywisty wymiar jest inny niż ten opisany na stronie, miało być 58.3mm a jest 57.6mm to i tak lepiej niż ten mój który ma 57mm no ale z pewnością nie jest tyle ile podaje strona. Dyfuzor znajdziecie tutaj pod tym linkiem: https://www.gastroparts.com/pl/part-120414

Nowy dyfuzor zamontowany w grupie.

Założyłem dyfuzor do ekspresu, ładnie docisną nową uszczelka ale po podpięciu kolby stała ona mocno bokiem. Musiałem go odkręcić i wyciągnąć uszczelkę, kiedy ją zmierzyłem miała ona prawie 9mm. Nic dziwnego że kolba nie chciała ustawić się we właściwej pozycji, musiałem poprawić grubość uszczelki na papierze ściernym na tyle aby kolba po podpięciu stała prawie na wprost ekspresu. Cafelat zaczyna partolić robotę, co raz częściej muszę poprawiać grubość uszczelek na papierze ściernym, papier od grubości 80 czyli gruby na maxa ale na drobniejszym będziecie to robić cały dzień.

Przewody odpowiedzialne za anulowanie timera 20min.

To teraz najważniejsza część tego tematu, właściciel poprosił mnie czy jestem w stanie coś zrobić z tym aby ekspres już nigdy sam się nie wyłączał po 20min. Pogrzebałem trochę w necie i owszem znalazłem pewien temat na jakimś zagranicznym forum https://coffeeforums.co.uk/topic/49601-gaggia-classic-2018-pro-eu-timer-disable/

Przewody po odpięciu

Z linku powyżej wychodziło na to ze jeśli odepnę dwa przewody od środkowego przełącznika o kolorze Zielonym oraz Niebieskim i zmostkuje je razem to auto wyłączenie powinno przestać działać ??

Przewód umożliwiający mostkowanie z konektorami 6.3mm

Przewody po zmostkowaniu na stałe.

Z linku wyczytałem że zmostkowanie tych przewodów anuluje timer w ekspresie i ekspres się już nie wyłączy po 20min lecz później nie idzie wyłączyć ekspresu normalnie i trzeba wyciągać przewód z gniazdka ?? Z tym przewodem pomyślałem że tak trochę nie bardzo aby za każdym razem wyciągać wtyczkę z gniazdka ale postanowiłem to sprawdzić. Przewody odpięte, mostek wykonany i czekam .... minęło ponad 30min a ekspres działa, wciskam przycisk wyłączenia ekspresu a on się wyłącza i włącza normalnie :) Ale po konwersacji z właścicielem doszliśmy do porozumienia że tak tego nie zostawię i dołożę dodatkowy przełącznik dzięki któremu w dogodnym momencie będzie można anulować auto wyłączenie się ekspresu.
Małe wyjaśnienie skąd taka opcja pod tym przełącznikiem, wyobraźcie sobie że ekspres ma auto wyłączenie i nic nim nie steruje czyli w każdym momencie może się on nieoczekiwanie wyłączyć. Robicie sobie własnie przepyszne Espresso, pompa działa wszystko leci jak powinno i nagle ekspres się wyłącza w trakcie robienia kawy :( Trochę słabo by to wyglądało dlatego pod przyciskiem załączania pompy jest ukryte też anulowanie timera aby nie dochodziło do takich sytuacji.

Dodatkowe przewody do anulowania timera.

Przerobiona tylna obudowa PIDa i dołożony przełącznik anulujący timer.

Przełącznik będzie wymagał przewodów z konektorami rozgałęziającymi, dokładnie takich samych jak te które służą do zasilania PIDa ale tę będą wprowadzały w obwód nowy przełącznik do mostkowania układu.

Przewody dla nowego przełącznika po wpięciu w środkowy przycisk załączania pompy.

Elektryka po modyfikacji.

Ogólnie to mogłem ominąć wątek tego przełącznika i pokierować was do oddzielnego tematu który zrobiłem TUTAJ ale jak już coś robić to robić to raz a porządnie a tym co się nie będzie chciało czytać to przeczytają sam temat jak wyłączyć timer w ekspresie Gaggia.


Ewentualnie jak ktoś chce to może sobie obejrzeć poradnik w postaci filmu.

Elektryka po zmontowaniu.

Całość po złożeniu.

Na koniec trochę zdjęć jak podzespoły oraz elektryka ekspresu wygląda obecnie.

Widok na elektrykę oraz nowe kompnenty.

Widok na nowe przyłącze pompy.

Widok na nowy zawór OPV Gaggia V1

Przerobiony zawór pary.

To już prawie koniec modyfikacji ekspresu, zostało mi tylko zabrać ekspres do kuchni aby ustawić zawór OPV na ciśnienie 9Bar i cieszyć się dobrym Cappuccino. Ja akurat z tych co uwielbiają cappuccino a nie espresso :) ale też bez przesady bo nie robię cappuccino w nocniku jak co niektórzy :/

Gaggia w trakcie ustawiania ciśnienia.

Jak powinienem zakończyć ten temat sam nie wiem. Każdy ekspres to dla mnie nowe odkrycia, dzięki temu że przysyłacie mi swoje ekspresy na modyfikację mogę pogłębiać moją wiedzę a poprzez bloga dzielić się nią z wami i mówić wam co robić lub czego wręcz nie robić. Mam nadzieję że trafią do mnie kolejne ciekawe przypadki dzięki którym można będzie wprowadzić do ich konstrukcji ciekawe i użyteczne modyfikacje.
Zatem do zobaczenia i do następnego moda :D


Keep calm and make coffee

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz