wtorek, 17 marca 2020

Gaggia Classic V3 Jak zrobić aby twój ekspres nie wyłączył się po 20min

Zanim zrobię właściwy temat o naprawie tego egzemplarza to postanowiłem zrobić temat o tym jak wyłączyć timer w ekspresie Gaggia Classic V3. Nie każdemu podoba się to że ekspres wyłącza się automatycznie po 20 min i osoba która mi go przysłała poprosiła mnie abym coś z tym zrobił. Pogrzebałem trochę w internecie i znalazłem sposób :)










          Gaggia Classic V2 oraz V3 zostały wyposażone w elektronikę sterująca z timerem odpowiedzialnym za ich wyłączenie po czasie 20 min, jest to rozwiązanie bezpieczeństwa stosowane w ekspresach aby uchronić zapominalskich przed pożarem domu czy mieszkania. Nie każdemu to rozwiązanie pasuje gdyż jeśli chcemy ekspres wygrzać dłużej niż 20 min a o nim zapomnimy to po prostu nam się on sam wyłączy. W sumie to są dwa rozwiązania aby to obejść, pierwsze to zrobienie całej elektryki od nowa i usunięcie elektroniki z ekspresu oraz wymiana przełącznika włączającego z monostabilnego na bistabilny. Drugie rozwiązanie jest znacznie prostsze i wystarczy dosłownie odpiąć dwa przewody i je zewrzeć na stałe :D Tak w stylu Macgyvera. Chodź ja wybrał bym opcję pierwszą w której usuną bym tą elektronikę i wykonał sobie elektrykę od podstaw.


Odpięte przewody ze środkowe przycisku

Niebieski oraz zielony przewód anulujący timer wyłączenia.

Rozwiązanie znalazłem na jednym z zagranicznych forum 
https://coffeeforums.co.uk/topic/49601-gaggia-classic-2018-pro-eu-timer-disable/ Chociaż jeśli dobrze zrozumiałem na tym forum to osoba która to robiła miała problem z późniejszym wyłączeniem ekspresu że nie chciał się wyłączyć przyciskiem i trzeba było wyciągać wtyczkę z gniazdka ??

Przewód z konektorami 6.3mm jako zworka.

Przewody po zwarciu na stałe.

Dla testów zrobiłem sobie przewód z dwoma konektorami męskimi 6.3mm i zwarłem przewody a następnie odpaliłem ekspres i czekam z zegarkiem w ręku ....... Mija 20 minuta pracy ekspresu a on nadal działa ...... Mija 30 min pracy ekspresu a on się nie wyłącza :D Udało się zworka działa i timer jest anulowane, wciskam przycisk wyłączenia a ekspres się wyłącza ? Ok, czyli tamta osoba musiała coś pokręcić bo u mnie działa normalnie. Tak naprawdę mógłbym teraz zamknąć pokrywę i zakończyć moja pracę ale po konwersacji z właścicielem doszliśmy do wniosku że lepiej będzie gdzieś z tyłu dodać przełącznik który będzie zwierał te przewody w celu anulowania timera w dogodnym momencie wybranym przez użytkownika.

Nowe przewody do podłączenia przełącznika anulującego timer

Przełącznik umieszczony na tyle obudowy PIDa

Dorobiłem nowe przewody z konektorami 6.3mm żeńsko męskimi umożliwiającymi wpięcie się w środkowy przełącznik, nowy przełącznik umieściłem na tyle obudowy PIDa aby niepotrzebnie nie wiercić oryginalnej obudowy ekspresu. Jeśli chodzi o PIDa to będzie o tym oddzielny temat :) ale tak jest to kolejna Gaggia V3 na moim warsztacie i w kolejna stoi już i czeka w kolejce :)

Wpięte przewody przełącznika w środkowy przełącznik pod niebieski i zielony przewód.

Wpięte przewody przełącznika w środkowy przełącznik pod niebieski i zielony przewód

Przewodami należy się wpiąć jak na zdjęciach powyżej, odpinamy niebieski i zielony przewód i pod nie podpinamy się nowym okablowaniem a następnie ponownie wpinamy przewody. Na koniec zostało tylko doprowadzenie okablowania do przełącznika umieszczonego na tyle obudowy PIDa.

PID XMT7100 oraz przełącznik anulujący timer

Czerwony ? Akurat taki był w sklepie więc taki zamontowałem :) Jest w stanie przełączać 250V 6A więc spokojnie wytrzyma a kosztował aż 2zł. W takiej konfiguracji można teraz decydować czy timer ma być włączony lub wyłączony i możemy wygrzewać ekspres ile nam się podoba :) A jak nie potrzebujecie przełącznika to wystarczy zworka i też będzie działać.
Jeśli jest coś nie jasne z tego co napisałem to zrobiłem krótki film w którym pokazuję co i jak odłączyć oraz co gdzie podłączyć.



Keep calm and make coffee

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz