poniedziałek, 2 marca 2020

Rancilio PID XMT7100 Prawie Jak Auber

Ostatnio pokazywałem na moim kanale Youtube że będę robił Rancilio, no i zrobiłem :) Miałem zrobić czyszczenie, wymianę obudowy i montaż PIDa a skończyło się jeszcze na wizycie w zakładzie lakierniczym. Jak mi to wyszło dowiecie się z tego postu, zaczynajmy !!












         Postaram się zrobić szybki temat nie rozpisując się na próżno o rzeczach które wykonywałem w innych ekspresach ale co mi z tego wyjdzie to się jeszcze okaże :)

Rancilio po rozpakowaniu paczki od Kuby

Rancilio dotarło do mnie trochę tak jak by zmęczone, swoje latka już ma więc mały serwis z pewnością mu nie zaszkodzi. Głównym powodem wizyty u mnie była wymiana przedniej obudowy oraz montaż nowego PIDa XMT7100.

Rancilio AVT3025

Ekspres kilka lat temu został wyposażony przez Kubę w termostat cyfrowy projektu AVT a dokładnie był to model AVT3025 oparty o kontroler Arduino, niestety ta modyfikacja przyczyniła się do wycięcia dużej dziury pod wyświetlacz typu 16 x 2 który pod wpływem wilgoci szwankował gdyż nie był przystosowany do pracy w tych warunkach. Wraz z ekspresem otrzymałem też nową obudowę i miałem przywrócić ekspres do pierwotnego wyglądu.

Zdjęcie nadesłane przez Kubę

Wyżej możecie zobaczyć zdjęcie które otrzymałem kiedy rozmawialiśmy o wymianie obudowy z Kubą, wyświetlacz po tym jak dostał wilgoci przestał wyświetlać niektóre linie.

AVT3025 po wymontowaniu.

Cały zestaw wygląda tak, może i jest to bardzo fajny projekt DIY ale nie do ekspresu gdyż zajmuje naprawdę dużo miejsca. Jedyną jego zaletą jest to że jest oparty na mikrokontrolerze ATmega328P-U dzięki czemu znając język programowania C możemy wykonać do niego własny wsad rozwijający jego możliwości.

Rancilio w trakcie rozbiórki

Zużyte tłumiki pompy oraz rdza rdzę pogania. 

Rdza to bardzo duży problem tych ekspresów, główna rama jest zrobiona ze stali o bardzo niskiej jakości przez co ulega szybkiej korozji jak tylko woda dostanie się pod lakier w szczególności w miejscu gdzie znajduje się tacka ociekowa. Kolejny poważny problem w tym ekspresie to wyrabiające się gumowe mocowania pompy i hałas jaki się wydobywa z ekspresu pod czas jego pracy z tak szalejącą pompą.

Wymiana osłonek konektorów

Zacząłem standardowo od rozłączania elektryki i niektóre obudowy konektorów żeńskich rozpadały mi się w dłoniach, temperatura tutaj mocno przyspiesza starzenie się plastiku ale w takie części jestem wyposażony więc to co mi się rozpadało na bieżąco wymieniałem na nowe czarne osłonki.

Rancilio w trakcie usuwania elektryki

Zdemontowana stara obudowa.

Nowa obudowa z przełożonymi przyciskami oraz emblematem Rancilio

Jeszcze do końca nie rozebrałem ekspresu a już poprzekładałem wszystko do nowej obudowy, jakoś nie chciałem tego zostawiać na ostatni moment bo bardzo zależało mi aby zobaczyć jak będzie się ona prezentować wraz z przełącznikami i lampką sygnalizacyjną. Jeśli sami też potrzebujecie nową obudowę to koszt takiej obudowy to 250zł jak dobrze pamiętam a Kuba zakupił ją na stronie https://www.coffeesite.pl, nie znajdziecie jej jednak w normalnej ofercie sklepu. Obudowa jak i inne nietypowe części do Rancilio są sprowadzane na zamówienie więc jeśli czegoś nie znajdziecie na stronie to warto do nich napisać maila.

Grupa po rozmontowaniu

Elementy przed czyszczeniem

Zawór pary, zawór OPV, elektrozawór oraz wylewka pary.

Najbrudniejszą rzeczą stanowczo był uchwyt grupy, chyba dawno nie widział środka typu Cafiza :) a uszczelka grupy wyszła w kawałkach ale to nic nadzwyczajnego po tak długim czasie użytkowania. Bojler jest starszej generacji i nie ma wymiennej grzałki przez co nie jest możliwe idealne jego wyczyszczenie a szkoda, pozostałe elementy wyglądają na mocno oblepione w osadach z kamienia ale po przynajmniej dniu spędzonym w środku odkamienijącym uda się większość usunąć.

Rama w trakcie oględzin rdzy.

Dużo rdzy ukrytej pod warstwą lakieru

Lakier odpada wraz z rdzą

Stan ramy mnie trochę zmartwił, rdza była wszędzie nawet na spawach łączących górną część wraz z dolną częścią ramy co mnie martwiło bo wtedy występuje ryzyko że spaw za jakiś czas puści i ramy oddzielą się od siebie. Co jest najlepsze ramy są dosłownie cyknięte w czterech miejscach a na dwa główne spawy cały czas kapie woda powodując największą rdzę :/ Nie wiem co za Włoch to projektował ale chyba za dużo prosecco się przy tym napił i mu się stanowczo zdawało. Zdzwoniłem się z Kubą i postanowiłem że wzmocnię ramę dodatkowymi spawami oraz oddam ją na piaskowanie oraz malowanie proszkowe.

Wiercenie otworów pod przekaźniki SSR

Przed oddaniem ramy do warsztatu lakierniczego musiałem jeszcze wywiercić otwory pod montaż przekaźników SSR, musiałem to zrobić przed malowaniem aby otwory wewnątrz też były pokryte lakierem. Ustawiłem pozycję w jakiej zostaną one zamontowane i wywierciłem otwory fi 5mm, przekaźniki są montowane na śruby M4 ale musiałem uwzględnić jeszcze ewentualną grubość lakieru jaka się znajdzie wewnątrz otworów plus mały błąd pod czas wiercenia ręczną wiertarką.

Elementy ekspresu po odkamienieniu i wyczyeszczeniu.

Zawór pary wraz z nowymi teflonami.

Zawór OPV oraz nowe uszczelnienia miedziane.

Skoro rama siedzi w zakładzie lakierniczym to mogę w między czasie wyczyścić całą grupę oraz resztę elementów z nią związanych. Musiałem zakupić kilka elementów do regeneracji zaworu pary oraz otrzymałem od właściciela podkładki miedziane które zakupił wraz z obudową i uszczelką bojlera.
www.atp-czesci.pl
VITON FLAT GASKET O 13X4X4 MM Indeks:1186822 cena: 5.79zł
TEFLON FLAT GASKET O 21X16.8X2 MM Indeks:1186201 cena: 1.57zł
CONICAL TEFLON SEAL O 21X6.5 MM Indeks:1186793 cena: 7.47zł
Dwa nowe oringi 6.03x1.78mm pochodzą z lokalnego sklepu i są założone na trzpień zaworu pary jako uszczelnienie. Wymieniłem też oring uszczelniający zawór trójdrożny ale zapomniałem zapisać jaki to był :/ Moja gafa ale następnym razem będę już o nim pamiętał.

Grupa po czyszczeniu z założoną nową uszczelką Cafelat

Grupa przed skręceniem, oring silikonowy pochodzi ze strony https://www.coffeesite.pl

Uszczelkę grupy Kuba przysłał mi razem z resztą gratów ale przysłał zwykłą czarną dlatego zasugerowałem że jednak zamówię i zamontuję mu uszczelkę Cafelat wykonaną z silikonu. Uszczelka zamówiona ze strony  https://www.coffeeparts.pl w cenie 44.28zł wraz z wysyłką ale jak ostatnio zajrzałem na stronę https://www.coffeesite.pl to pojawiła się ona u nich w ofercie jako nowość i kosztuje 10.90zł plus koszty dostawy ( około 20zł). Uszczelka pod bojler też pochodzi z tej samej strony i kosztuje 14.90zł oraz miedziane uszczelnienia zaworu OPV w cenie 1.5zł za sztukę a potrzebujecie ich od 2 do 4 sztuk w zależności jak wam się będzie układał zawór OPV po ponownym zmontowaniu.

Grupa z nowym sitem prysznica IMS

Śruba dorobiona pod nowe sito IMS

Sito IMS również przyjechało z ekspresem w celu jego zamontowania i też znajdziecie je na stronie https://www.coffeesite.pl w cenie 89zł plus transport ale myślę że warto gdyż można wtedy uzyskać dużo lepsze efekty równomiernego rozchodzenia się wody w kolbie. Odpowiedniej śruby dla nowego sita nie znalazłem w lokalnym sklepie ze śrubami więc musiałem uruchomić inwencję twórczą i dorobiłem ją samemu, zajęło mi to jakieś 20min. Śrubę umieściłem w wiertarce a jej kształt nadałem tarczkami umieszczonymi w turbince elektrycznej i w taki oto sposób z tej stożkowej śruby zrobiłem ładną płaską śrubę pod imbus małego kalibru.

Rama po powrocie z lakierni

Rama po powrocie z lakierni.

Rama wyszła niesamowicie, jestem pod wrażeniem tego malowania proszkowego. A przy okazji dowiedziałem się czegoś od pana lakiernika że rama z pewnością nie ma pod spodem ocynku dlatego tak rdzewieje :/ Ocynku nie wykonywałem gdyż nie było na to czasu, to znaczy nie było czasu na jego odgazowanie gdyż ocynk musi odgazować od 30 do 45 dni aby nie rozpychał później powłoki lakierniczej. Ale jeśli chcecie zrobić renowację ramy tak perfekcyjnie to jednak polecał bym wam wykonanie ocynku i wstrzymanie się 45dni przed pomalowaniem ramy.

Rama po spawaniu.

Nowy spaw połączył górną i dolną ramę a dzięki temu z boku nie widać teraz tej dużej fazy, to z pewnością nie przerdzewieje :) Nie wiem jak wy uważacie ale ja twierdzę że teraz bez tej fazy wygląda znacznie lepiej i po złożeniu ekspresu zleje się to w jeden ładny czarny kształt.

Ekspres po założeniu nowej obudowy 

Pompa Ulka z nowymi amortyzatorami

Ekspres mechanicznie złożony, pompa na swoim miejscu wraz z nowymi gumami zakupionymi na www.north.pl nr. 996530017771 cena za dwie sztuki wraz z wysyłką 42zł  A więc czas na PIDa.

Zestaw elementów do PIDowania

Na początku myślałem że będę montował PIDa w czarnej obudowie a tu sobie kolega zażyczył aby była z Aubera, obudowę miałem tylko była długa na 100mm i przez to dochodziła do samego końca opierając się o ścianę ekspresu. Nie miałem za bardzo komu jej dać na frezowanie więc skróciłem ją sam o 10mm, łatwo nie było ale wyszło mi to tak że nie idzie się nawet zorientować :) Otwór też musiałem wyciąć gdyż oryginalnie przyszła bez wyciętego otworu. Link do obudowy znajdziecie tutaj: https://www.aliexpress.com/item/1867743558.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.292c7069VqMGuQ&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.146401.0&scm_id=1007.13339.146401.0&scm-url=1007.13339.146401.0&pvid=8fea1a54-1cdc-4acd-89a0-4ecf019933cb lub po nazwie produktu 1 pc, 35*64*100mm hot selling aluminum box for electronics project wall mounting aluminum extrusion enclosure project case1 pc, 35*64*100mm hot selling aluminum box for electronics project wall mounting aluminum extrusion enclosure project case 


Naprawa elektryki po starym PIDzie

Naprawa elektryki po starym PIDzie

Elektryka do naprawy, poprzednia osoba która montowała PID dolutowała się dodatkowymi przewodami do obecnych konektrów ? nie wiedzieć dlaczego. Nie jestem zwolennikiem takich rozwiązań i jak mogę się wpiąć w układ konektorami rozgałęziającymi to tak robię, dlatego końcówki konektorów przywróciłem do stanu pierwotnego.

Przewody do zasilania PIDa

Przewody zasilające z konektorami rozgałęziającymi zrobione i wystarczy je wpiąć w główny przełącznik zasilania. Elektryka w tym modelu jest bardzo prosta i przewód zasilający dochodzi tutaj bezpośrednio do głównego włącznika zasilania który znajduje się na obudowie ekspresu.

Rancilio po założeniu przekaźników SSR

Łączenie przekaźników SSR z układem Rancilio

Montowanie czujnika Typ K w otworze po śrubie termostatu

Przekaźniki wraz z okablowaniem założone, przewody które połączą przekaźniki z elektryką Rancilio zostały wyposażone w konektory męskie w plastikowych obudowach. Kolory nowego okablowania to akurat przypadek bo kolor tutaj nie ma znaczenia dla prądu zmiennego a chciałem sobie w ten sposób oznaczyć że przewody czarne to przekaźnik pierwszy a czerwone przekaźnik drugi. Termopara Typ K robi tutaj za czujnik, termostaty zostały całkowicie usunięte a czujnik chowa się w jeden z otworów M3 który ma prawie 10mm głębokości co z pewnością poprawi odczyt temperatury niż jak by czujnik miał być umocowany na górze bojlera.

Przewody do podłączenia PIDa


Po założeniu obudowy przewody tworzą trochę większą szczelinę niż normalnie ale jak ekspres będzie stał w kuchni to z normalnej perspektywy nie będzie tego widać. PID będzie znajdował się pomiędzy uchwytem grupy a wylewką pary chodź szczerze nie mam pojęcia czy Chińskiemu XMT nie będzie przeszkadzała wilgoć od pary która będzie na niego leciała bo w ten sposób PIDa montuję pierwszy raz ?

Piłowanie otworu na okablowanie

Montaż obudowy PIDa na taśmę 3M

Podłączanie okablowania do PIDa


Jak by się ktoś pytał do co to jest to brudne i powiercone coś to jest to mój taborecik z piwnicy :) A ma już jakieś 30 lat i pamięta moje dzieciństwo więc ma prawo tak wyglądać. Prostokątny otwór wypiłowałem specjalnie aby był na tej samej wysokości co wychodzące przewody z obudowy, ułatwi to ich przewlekanie bo nie będą musiały nigdzie skręcać. Obudowę PIDa przykleiłem na dwustronna taśmę piankową 3M, fakt przydała by się grubsza ale nie miałem aż tak grubej taśmy jaką stosuje Auber w swoich kitach.

Ponowne montowanie gumowych nóżek

Tej samej taśmy dwustronnej 3M użyłem do ponownego zamontowania nóżek gumowych, były już podniszczone dlatego by była ich możliwa wymiana w przyszłości kleiłem je na taśmę a nie na klej.

Wężyk Rancilio plus przedłużki 1/8"

Na sam koniec zostawiłem sobie zamontowanie wężyka zbrojonego od pompy wibracyjnej i spotkała mnie tutaj mała niespodzianka, nowe gumy od pompy są niższe i wężyk stał się za krótki :/ Musiałem dokupić przedłużki 1/8" na 1/8", taki wężyk jest nie do dostania więc ratuje mnie tutaj tylko przedłużka lub przerabianie układu na wężyk plastikowy jak w ekspresach Gaggia.

Zawór OPV z podłączoną przedłużką 1/8"

Bardzo dużo części zamawiam w sklepie https://www.tubes-international.pl ale przedłużkę potrzebowałem na już aby dokończyć ekspres. Znalazłem u siebie w mieście sklep zajmujący się pneumatyką https://www.jag-mar.pl do którego się wybrałem i okazało się że masę tych samych rzeczy co Tubes oni posiadają na miejscu a nawet jeśli nie posiadają to mi to zamówią i odbiorę u nich bez kosztów kuriera :D Tak więc teraz mam już drugi lubiony sklep z adapterami do pneumatyki.

Ekspres w kuchni na regulacjach temperatury i ciśnienia.

Regulacja temperatury.

Ekspres w końcu w kuchni na regulacjach, zostało mi tylko wyregulowanie ciśnienia na 10bar wg wymagań Kuby oraz wstępnego ustawienia temperatury. Za temperaturę parzenia kawy odpowiada normalny tryb PIDa zaś za spienianie mleka drugi przekaźnik który jest sterowany alarmami ustawionymi w przedziale 130 - 140 stopni Celsiusza. Nie będę ponownie opisywał regulacji ciśnienia w ekspresie i jeśli ktoś chce zobaczyć którymi śrubami się to reguluje to zapraszam do TEGO TEMATU jak robiłem to we wcześniejszych jednostkach.
Domyślam się że temat zrobiłem dość szybki i z małą ilością opisów ale nie mam czasu siedzieć przed komputerem aby wszystko opisywać krok po kroku bo inaczej chyba będę musiał przestać spać.

Następny temat w toku 

A jeśli interesuje was co robię a w zasadzie robiłem niedawno to tutaj taki mały zalążek tego co niedługo się pojawi na blogu, sam ekspres jest już skończony a ja w tym momencie robię już następny dla Gniewosza lecz tak jak wcześniej pisałem czas mnie ogranicza :/


Keep calm and make coffee