poniedziałek, 26 listopada 2018

Krótka Przygoda z Gaggia Evolutiom

W zeszłym tygodniu przyjechała do mnie zmodowana przez Jakuba Gaggia Evolution, właściciel wykonał w niej już niezłego moda i przywrócił ekspres do stanu używalnego więc mi pozostały tylko drobne regulacja.














          Ekspres przyjechał do mnie na oględziny gdzie się podziała crema po modyfikacji, na zakupionej przez Jakuba kawie cremy ewidentnie brak ? Przy okazji miałem wymienić zjechany po 11 latach dyfuzor oraz wyregulować zawór OPV jaki został założony tutaj przez w ramach modyfikacji.

Mała prezentacja zdjęć podesłanych przez kolegę Jakuba

Powyżej prezentuję mały kolarz ze zdjęć podesłanych przez kolegę Jakuba pokazujący w skrócie jakich modyfikacji i napraw on dokonał. Mi by się nie chciało szlifować pilnikiem 1.5mm z czoła bojlera aby usunąć wszystkie wżery więc pełen szacun. Dalej to co widzicie czyli standardowo zapieczone śruby i urwany zaworek wewnątrz grupy, po 11 latach pracy ekspresu uwierzcie że mogło być gorzej i ekspres mógł wylądować na złomie.

Po prawo stary dyfuzor z Evolution, po lewo używany w dobrym stanie i sito prysznica z www.atp-czesci.pl

A teraz trochę mojego wkładu, na pierwszy ogień dyfuzor. Obiecałem wymienić go na inny w lepszym stanie, nie miałem pod ręką nic nowego ale ten który aktualnie posiadałem był w stanie idealnym. Przy okazji dorzuciłem do dyfuzora jeszcze sito prysznica które było nowe lecz nigdy jeszcze prze zemnie nie wykorzystane, o ile się nie mylę zakupiłem je kiedyś na www.atp-czesci.pl

Grupa po ściągnięciu dyfuzora

Założony nowy dyfuzor

Dyfuzor wraz z nowym sitem na miejscu.

Po kolei od góry widzicie te trzy zdjęcia to tak właśnie wyglądał montaż dyfuzora, jeśli ktoś nie wie do czego jest w dyfuzorze taki duży otwór który przylega do czoła grupy to tutaj widać to bardzo dobrze. Owy otwór w dyfuzorze jest potrzebny w przypadku zaworkowca aby zaworek grupy schował się własnie do wewnątrz dyfuzora, inaczej montaż dyfuzora nie był by możliwy.

Regulacja zaworu OPV na 10bar

Evolution w trakcie regulacji na 10bar


Regulacja ciśnienia w zaworkowcach to po prostu masakra, odpięcie kolby w której znajduje się nagromadzone ciśnienie 10bar często kończy się dużym sruuu i rozbryzganiem zawartości kolby dookoła. Do regulacji zaworkowca powinienem mieć inną kolbę która oprócz manometra wyposażona jest jeszcze w zaworek do uwalniania ciśnienia z kolby.
Do odkręcania zaworka mam nowy fajny klucz 17mm który jest krótki i mieści się cały w ekspresie, idealnie też nadaje się do odkręcania termostatów bimetalicznych przykręconych do bojlera czy do odkręcania miedzianej rurki pary od zaworu pary. Wszystkie te miejsca mają jeden rozmiar 17mm co bardzo ułatwia w zaopatrywanie się w narzędzia. Klucz kupicie w markecie Leroy Merlin za około 7zł w zaokrągleniu.
Aa ta wielka butelka od płynu do fajek to nie po to abym się na śmierć zajarał bo ja nie palę :) używam jej do wtłaczania wody do pompy gdy pompa ma problem z pierwszym zassaniem wody ze zbiornika. W tym właśnie przypadku tak było, pompa pompowała i za nic w świecie nie chciała zassać wody ze zbiornika i musiałem jej wlać wodę ręcznie do wężyka używając właśnie tej buteleczki.
No dobrze zawór OPV jest już wyregulowany na 10bar to może sprawdźmy co z temperaturą.

Gaggia Evolution z podpiętym Thermofiltrem

Do pomiarów temperatury używam zbudowanego przez siebie Thermofitra którego budowę możecie zobaczyć w TYM TEMACIE jeśli jeszcze nie czytaliście mojego bloga . Po wygrzaniu ekspres utrzymywał standardową temperaturę jak dla termostatu bimetalicznego oczywiście, temperatura utrzymywała się w okolicy 83 max 85 stopni Celsiusza. Szału nie ma, taka temperatura zda się jedynie do 100% Arabiki która wymaga niższych temperatur niż robusta i jej mieszanki.

Gaggia Evolution pierwszy strzał na mojej kawie.

Pierwszy strzał na mojej kawie i jest ok więc czego tu się doszukiwać ???? No dobra ale ja używam sita podwójnego do tego kawa jest świeżo mielona na drobno i wodę mam zawszę przefiltrowaną. A kolega Jakub kawę kupił mieloną, sita używa pojedynczego 6g gdyż duże jest dla niego za mocne i z tego co wiem to nie ma dzbanka do filtracji wody,  hmmm z takiego zestawu będzie ciężko uzyskać dobrą cremę :/


Zrobiłem też krótki film jak robię pierwszy strzał na rozbebeszonym ekspresie :) Wyszło całkiem całkiem ale nadal muszę szukać jak tu zadowolić Jakuba na jego zestawie. Chodź nie powiem Jakubie zacznij pić kawę z sita 14g i efekt cremy wzrośnie niebotycznie.

Kolejna kawa tym razem na zestawie klienta 

Ok no to strzał na zestawie kolegi, kawa mielona do tego sito 6g. Ciśnienie minimalnie mniejsze bo 9.5 Bar i efekt niestety płaski ale tego się można było spodziewać. Niewiele się osiągnie na pojedynczym sicie, mielonej kawie i ciśnieniu bliskim 10bar które jest ciśnieniem moim zdaniem bardzo dobrym ale może nie koniecznie dla kawy ze sklepu. Chociaż kolega Jakub napisał mi że on sam nigdy takiego efektu nie uzyskał gdyż kawa zawsze wychodziła mu kompletnie czarna bez żadnej pianki.
To co mi się jeszcze rzuciło w oczy w tym ekspresie w trakcie wymiany dyfuzora to kamień, ekspres był niedawno czyszczony a kamień zaczynał już pokrywać dyfuzor oraz grupę ?? Wygląda to na bardzo twardą wodę z dużą ilością minerałów, niestety taka woda nie nadaje się do zrobienia dobrej kawy z dobrą cremą i mimo naszych starań kawa nigdy nie wyjdzie dobra. Może to być stanowczo wina tego że koledze Jakubowi nigdy cremy uzyskać się nie udało i pewnie będzie musiał przerzucić się on na wodę z baniaka o malej zawartości cząstek na litr.
Podsumowując ten krótki epizod z Gaggia Evolution, na moim zestawie nie miałem problemu uzyskania cremy przy losowo robionej kawie. Owszem mogłem trochę mocniej upchać kawę w kolbie gdyż płynie ona troszeczkę za szybko i wyszło mi około 20s ekstrakcji na filmie, a preferował bym tak 30 a nawet 30 kilka sekund parzenia kawy na sicie 14g.
Cóż mogę powiedzieć o sicie 6g, jest dla mnie słabe. Kawa wychodzi mi z niego płaska i nie mogłem uzyskać dobrego efektu a bynajmniej tak dobrego na jaki by liczył kolega Jakub. Może jeśli aopatrzył by się on w młynek i sito powiedzmy 7.5g to efekty były by znacznie lepsze niż te które wychodziły z kawy mielonej sklepowej gdyż woda przez taką kawę przelatuje praktycznie bez oporu.
Jeśli macie jakieś pomysły jak uzyskać dobre efekty cremy jak i smaku na sicie pojedynczym to chętnie się z tymi pomysłami zapoznam gdyż mi po prawidłowej regulacji ekspresu skończyły się już pomysły jak uzyskać cremę na kawie mielonej ? Jeśli wychodzi wam crema z kawy mielonej przy ciśnieniu 10bar to napiszcie o tym w komentarzach.
Do zobaczenia i do następnego moda :D



Keep calm and make coffee

3 komentarze:

  1. Sito ciśnieniowe gaggia crema,) Są pojedyncze i podwójne. Serwis Philipsa za ca 70 pln sprowadza. 21000491 kit filtro crema perfetta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja też wiem ale przekonaj do tych sit Jakuba bo jakoś sceptycznie do nich podchodzi :)

      Usuń
  2. Praktycznie przestałem robic kawę na zwykłych sitach. W moim drugim ekspresie Graef także założyłem sita ciśnieniowe z zelmera.

    OdpowiedzUsuń