niedziela, 22 listopada 2020

Gaggia Classic Switch Mod ! czyli omijamy niechcianą elektronikę :)

W końcu się za to wziąłem i zrobiłem Switch Mod w Gaggia Classic V3 :) Teraz ekspres jest włączany normalnym włącznikiem bistabilnym a elektronika nim już nie steruje. A wiecie co jest najlepsze w tym wszystkim że jest to tak proste iż każdy z was może zrobić tego moda samodzielnie w domu. Chcecie się dowiedzieć jak ? to zapraszam do tematu :)










          Z braku czasu musieliście trochę poczekać z tym modem ale w końcu jest, jest też film do którego link znajdziecie na dole ale wpierw przeczytajcie ten temat gdyż tutaj natraficie na inne ujęcia niż będą pokazane w filmie. Aparatem jestem w stanie pokazać więcej niż kamerą ale nie będę was i siebie oszukiwał że reżyser ze mnie marny :) Myślę że śmiało mogę powiedzieć iż jest to pierwsza część Switch Moda gdyż tutaj dowiecie się jak ominąłem elektronikę która pomimo iż nie działa to nadal znajduje się wewnątrz ekspresu, część druga będzie o tym jak całkowicie usunąć ją z ekspresu aby niepotrzebnie w nim nie siedziała.

Elementy potrzebne do zrobienia modyfikacji.

Co nam będzie potrzebne do zrobienia modyfikacji ekspresu, w zasadzie nie wiele bo nowy przełącznik lub modyfikacja obecnego, cztery konektory najlepiej izolowane żeńskie 6.3mm oraz dwa odcinki przewodów 1.5mm2 o długości 35cm. Na potrzeby filmu oraz tematu użyłem konektorów prostych nieizolowanych ale zawczasu mówię wam że przydały by się dwa proste oraz dwa kątowe izolowane. Jeśli nie posiadacie zaciskarki do konektorów to polecam udać się do jakiegoś sklepu elektronicznego aby wam odpłatnie przygotowali takie przewody jakie będą tutaj potrzebne. Jak się okazało do konektorów kątowych jest potrzebna specjalna praska która kosztuje około 200zł dlatego tymczasowo użyłem konektorów prostych.


Przełącznik kołyskowy.

Jeśli stwierdzicie że jednak chcecie zakupić a nie przerabiać przełącznik to znalazłem odpowiedniego kandydata na www.north.pl Indeks: 734-VV-2914 Numer oryginalny: 365220122 w cenie 15.90zł plus koszty transportu. Po jego założeniu przynajmniej będziecie mieli oznaczenia 0 oraz 1, czego akurat nie ma ten oryginalny z Gaggia który zaraz pokarzę jak przerobić. Ja na potrzeby filmu zakupiłem taki przełącznik https://allegro.pl/oferta/bulgin-przelacznik-rocker-dpst-off-on-16a-250vac-9705044717 ale równie dobrze możecie zakupić dowolny o wymiarach 22 x 30 mm nawet z podświetlaniem jeśli taki wam się zamarzy, tylko przypadkiem nie zakupcie monostabilnego bo będzie działał identycznie jak ten oryginalny czyli po wciśnięciu powróci do poprzedniego stanu.
Ok to zacznijmy od modyfikacji oryginalnego przełącznika, ale jak go wyciągnąć z obudowy będzie trochę później gdyż nie planowałem przerabiać oryginalnego i wyszło to całkiem spontanicznie gdyż myślałem po prostu że się nie da :)

Przełącznik Gaggia w trakcie modyfikacji

Otwieranie przycisku płaskim otwierakiem.

Aby się dobrać do przycisku Gaggia Classic potrzebujecie taki płaski otwierak lub na przykład kostkę od gitary gdyż szczeliny są tam wąskie a nie wiem czy wpychanie tam grubego wkrętaka nie spowoduje pęknięcia plastiku.

Przełącznik po podważeniu jednej strony.

Przełącznik po wyciągnięciu przycisku kołyskowego.

Taka moja uwaga, przy wyciąganiu dobrze trzymamy przełącznik bo może wam w kosmos wystrzelić jak wypchnął go sprężyny :) Mnie oczywiście wszystko wystrzeliło za pierwszym razem ale na całe szczęście nie miałem wtedy włączonej kamery :D 

Przełącznik po usunięciu sprężyny.

Zostało już tylko usunąć sprężynę odpowiedzialną za cofanie się przełącznika i gotowe :) w taki oto prosty sposób mamy przerobiony przełącznik od Gaggia Classic V3

Przewody z zaciśniętymi konektorami.

Etap następny to przygotowanie sobie przewodów, jak pisałem wcześniej z jednej strony powinny być konektory kątowe a z drugiej proste ale cena praski do konektorów kątowych spowodowała iż użyłem prostych. Może jak zarobię kilka złotych na dotacjach od was to zakupię praskę do moich modyfikacji.

Główne przewody zasilające w ekspresie.

Główne przewody zasilające po odpięciu.

Wpierw odpinamy główne przewody zasilające które prowadzą do elektroniki, nie będą one nam już potrzebne więc opaską można je spiąć wraz z innymi przewodami które biegną obok.

Nowe okablowanie podpięte do gniazda zasilania.

Skoro pozbyliśmy się poprzednich kabli to możemy w ich miejsce podłączyć nasze nowe okablowanie, tutaj widać dlaczego w tym miejscu powinny być konektory kątowe a nie proste ponieważ wadzą o pompę wibracyjną.

Odpięte przewody od głównego włącznika

Wszystkie przewody odpięte

Następnie dobieramy się do głównego włącznika i odpinamy od niego wszystkie przewody.

Plastikowa osłonka po odchyleniu

Odsłonięte gniazda przełączników

Przełącznik w trakcie wypychania z obudowy.

Jak będziecie wyciągać przełącznik to nie bądźcie tak nierozsądni jak ja i użyjcie wkrętaka który ma trzpień pokryty gumą lub plastikiem aby nie zadrapać sobie obudowy ekspresu. Odsłaniamy plastikową osłonkę i wypychamy go od góry a następnie wyciągamy go od dołu a w zasadzie podważamy wkrętakiem co widać na filmie. Tylko wtedy łatwo uszkodzić obudowę więc uważajcie na ten moment lub jeśli się boicie to obklejcie sobie obudowę dookoła przycisku jakąś taśmą która zabezpieczy wam ekspres przed ewentualnym zadrapaniem jeśli ślizgnie wam się wkrętak.

Przewody po przeciągnięciu.

Nowy przełącznik podłączony do okablowania.

No dobrze skoro mamy przełącznik zdemontowany to teraz stajecie przed decyzją czy montujecie nowy jak ja lub korzystacie z poradnika i przerabiacie włącznik oryginalny. Od przełącznika odłączyliśmy cztery przewody w kolorze żółtym, brązowym, niebieskim oraz pomarańczowym. Potrzebne nam będą tylko dwa z nich, pomarańczowy oraz niebieski. Przewody w kolorze żółtym oraz brązowym nie są już wykorzystywane w obecnej modyfikacji bo zastąpią je przewody które zostały przygotowane do tego moda. Okablowanie podłączacie tak jak na zdjęciu powyżej, pomarańczowy oraz niebieski wpinacie w górne konektory przełącznika a dwa nowe w dolne konektory przełącznika. Kolejność jest obojętna i nie ma znaczenia czy pomarańczowy będzie z prawej czy z lewej.

Przewody które nie będą już używane.

Odłączone okablowanie oraz widoczne nowe bajpasy 

Na powyższych zdjęciach widzicie przewody które powinny wam zostać po dokonaniu modyfikacji, jeśli zostało za dużo to oznacza że zrobiliście coś źle :D Zabezpieczcie przewody aby przypadkiem nie robiły zwarcia bo to że ominęliśmy elektronikę nie oznacza że napięcia w nich nie będzie. A w sumie to się przyznam że tego nie sprawdziłem czy jest w nich napięcie więc radzę je przypiąć opaskami elektrycznymi do innych przewodów biegnących obok.

Porównanie nowego i oryginalnego przełącznika

Widok z profilu na nowy przełącznik

Na koniec jeszcze rzut oka na przełącznik który wybrałem do obecnego moda i fakt odróżnia się totalnie :) ale przynajmniej widać że moda zrobiłem. Następnym etapem będzie całkowite usunięcie elektroniki, postaram się ją usunąć i pokarzę wam jak usunąć zbędne okablowanie z ekspresu tak aby zyskać w środku na przestrzeni. Rozmyślałem też ostatnio o innym mocowaniu pompy gdy już pozbędę się tej całej wspaniałej elektroniki aby ją przesunąć maksymalnie do ściany i zyskać więcej miejsca pod montaż nowych elementów :)
Ostatnią rzeczą w tym modzie jaka mi pozostała to zaprosić was na film, nie zapomnijcie zostawić mi lajka pod filmem wtedy wiem że moja praca wam się podoba.
Zatem do zobaczenia i do następnego moda :D



Keep calm and make coffee