niedziela, 2 maja 2021

KitchenAid mała modyfikacja i montaż wylewki pary Rancilio Silvia V3 / V4

Przy okazji jednego serwisu chciałem wam pokazać jak w bardzo łatwy i szybki sposób zamontować wylewkę pary od Rancilio Silvia w KitchenAid oraz bardzo prosty sposób na przedłużenie życia grupy pary która ulega częstym awarią z powodu iż nie posiada ona wyłącznika i chociaż z niej nie korzystamy to ona i tak się niepotrzebnie się grzeje.











           KitchenAid to specyficzny ekspres, jednym się on mega podoba a inni jak ja go nienawidzą bo jest jest ekspresem o dużej awaryjności :/ Niby taka Gaggia z niego ale nie do końca i z jakimś udziwniamy. Serwis tego ekspresu był powiedzmy prosty ale jak zwykle dłuuugiiii bo zawsze jest tu dużo do zrobienia, w końcu dwie grupy do naprawienia. Ale przy okazji tego serwisu zrobiłem modyfikację na wylewkę pary od Rancilio oraz dołożyłem wyłącznik dzięki czemu można wyłączyć grupę pary której akurat nie używamy bo planujemy dziś tylko espresso pić.

Elementy potrzebne do modyfikacji

To co potrzebujemy ? Wylewkę pary oraz teflonową podkładkę które zakupiłem na https://www.coffeesite.pl/ oraz redukcję z 3/8" na 1/4" ponieważ Rancilio w swojej wylewce ma gwint 3/8" a KitchenAid 1/4" i aby to wszystko ładnie razem połączyć potrzebujemy takiej właśnie redukcji która w sklepie kosztuje max 5zł


Wylewka Rancilio po skręceniu z reduckją

Po skręceniu z redukcją otrzymujemy taki oto ładny zestaw gotowy do montażu ale wpierw musimy jeszcze dokonać modyfikacji podstawy na której jest to wszystko montowane.

Podstawa przed czyszczeniem oraz przed rozwierceniem

Podstawa montażowa i rozwiertak do blachy

Modyfikacja podstawy montażowej polega na jej rozwierceniu o 2mm, ja do tego użyłem takiego prostego rozwiertaka stopniowanego który kupiłem bodajże w Lidlu ?? Z pewnością nie jest to rozwiertak dobrej jakości ale z tą blachą sobie poradzi, więc jeśli owego nie posiadacie to zakup takiego najtańszego do zrobienia modyfikacji jest w zupełności wystarczający. Otwór musi zostać powiększony o 2mm z wymiary 22mm na 24mm.

Podstawa po modyfikacji

Po rozwierceniu podstawa montażowa wygląda w ten sposób, dodatkowo została ona wyczyszczona i pomalowana lakierem bezbarwnym. Niestety u mnie w mieście nie ma cynkowania galwanicznego :( a szkoda bo bym przywrócił płycie stan oryginalny.

Oryginalna wylewka KitchenAid w trakcie demontażu

Wpierw dobieramy się do oryginalnej wylewki pary aby odzyskać z niej teflonowy docisk oraz sprężynę bo ta od Rancilio teraz nie pasuje po zastosowaniu redukcji.

Oryginalny docisk.

Wymontowałem oryginalny docisk i wstępnie zmontowałem wylewkę ale chodziła ona trochę tak słabo a raczej luźno czyli że sprężyna za słabo dociskała wylewkę wewnątrz.

Po lewo przeszlifowana redukcja, po prawo oryginalna reduckja.

Wylewka w trakcie składania.

Złożona wylewka oraz sprężyna umieszczona w środku.

Aby zwiększyć docisk sprężyny zeszlifowałem czoło redukcji mosiężnej o prawie 2mm, mosiądz jest wdzięcznym materiałem w obróbce a więc po 15min szlifowania na papierze robota była skończona. Na koniec jeszcze gratowanie krawędzi i redukcję przy użyciu teflonu można było zmontować. Czemu użyłem taśmy teflonowej ? bo wolę dmuchać na zimne i chcę mieć pewność że wylewka będzie szczelna.

Wylewka w trakcie modyfikacji

Wylewka po zmonowaniu

Wylewka pary po zmontowaniu.

Po zmontowaniu jak się przyjrzycie widać taki cienki czarny pasek pomiędzy zaworem a wylewką, jest to oring który jest w oryginalnej wylewce pary od KitchenAid ale i tak tam też zmontowałem to przy użyciu taśmy teflonowej.

KitchenAid z nową wylewką pary Rancilio

Test wylewki pary.

Efekt wizualny jak i efekt w samym działaniu miło zaskakuje, warto było dokonać tej prostej modyfikacji w ekspresie KitchenAid. Chociaż ta modyfikacja nie przedłuży życia ekspresu dlatego czas przejść do następnej modyfikacji i dołożyć wyłącznik grupy pary w ekspresie.

KitchenAid po wypiłowaniu otworu na przełącznik.

Nie powiem ja chciałem inaczej to zrobić i zaproponowałem ładny przełącznik w górnej obudowie z wizerunkiem pary od jakiegoś ekspresu ale właściciel sugerował że ma być na tyle. Ok to jest na tyle taki zwykły On/Off bo jak na tyle to po co kupować coś innego skoro i tak go nie widać.


Przełącznik po zamonowaniu

Widok od góry na przełącznik wewnątrz

Najlepsze miejsce bo nic nie przeszkadza.

Jeśli chodzi o tył to najlepszym miejscem do założenia przełącznika jest właśnie miejsce nad gniazdem zasilania. Przestrzeni w tym miejscu jest na tyle dużo że spokojnie można zastosować konektory proste jak i kontowe. 

Przewody przed przerobieniem

Przewody od bojlera pary po modyfikacji

Aby przełącznik mógł działać potrzebne jest jeszcze dorobienie nowych przewodów a w zasadzie zmodyfikowanie przewodów mostkujących obie grzałki ze sobą, są one na 110v po po zmostkowaniu czyli połączeniu szeregowym tworzą jedną grzałkę na 220v. Jest to bardzo fajny trik bo można szybko przerobić ekspres do tego aby działał na 110v w innym kraju, oraz odwrotnie aby przerobić ekspres przywieziony z innego kraju.

Przełącznik po podpięciu

Widok od góry na podpięty przełącznik oraz okablowanie

Tył ekspresu z przełącznikiem

Dobrze to jeszcze kwestie bezpieczeństwa i przy okazji odpowiedź dlaczego użyłem gigantycznego przełącznika ? Bo jest ona na 230v i 20A co daje mi gwarancje że w takcie pracy pod obciążeniem nie usmaży się on i zwarcie nie zabije właściciela tak więc zawsze lepiej użyć czegoś co potrafi przenieść większy amperaż ale 16A jest przełącznikiem wystarczającym. Ja poszedłem do sklepu stacjonarnego i po prostu na miejscu taki mieli ale nie kupujcie mniejszych jak 16A.
No to jeszcze objaśnienie po co ta mała modyfikacja, w sumie to powinienem na początku to napisać ale skoro to czytasz to cieszę się że dotarłeś do końca tematu a nie piszesz komentarzy na co i po co to :) Ekspres KitchenAid jest wyposażony w dwa bojlery, jeden odpowiada za parzenie kawy a drugi za spienianie mleka i można na raz wykonywać te czynności. Jest pewne ale dotyczące grupy pary, wiele osób się nią nie przejmuje i nie zwraca na nią uwagi czy jest w środku woda. Właśnie ta beztroska powoduje szybkie zużywanie się grupy pary bo robimy przez cały tydzień espresso a grupy pary nie ruszamy i nie uzupełniamy w niej wody przez co przez większość czasu pracuje ona na sucho wytwarzając kamień który po mału niszczy nam uszczelki i robi ładne dziury w aluminium. 
Jak powinna wyglądać prawidłowa obsługa ekspresu KitchenAid ? Bardzo prosto, włączasz ekspres i pierwsze co wykonujemy to odkręcenie zaworu pary i wciśnięcie przycisku nad nim aby pompa uzupełniła wodę w ekspresie. Ekspresy które do mnie trafiają najczęściej ich właściciele nie robią takich zabiegów oraz nie powtarzają go w trakcie wygrzewania grup przez co ekspres odparowuje wodę a grupę po mału rozsadza kamień.
Przełącznik ma być rozwiązaniem przedłużającym żywot ekspresu, jeśli przez cały tydzień pijesz espresso a w weekend Capucino to pomimo że nie używasz grupy pary ona i tak ją wytwarza. Jeśli nawyk uzupełniania wody nie wszedł ci w krew to koło środy grupa jest sucha i zaczyna już dostawać po tyłku. Przełącznik ma za zadanie odłączyć grzanie grupy pary i pozwolić ci decydować kiedy chcesz jej używać i nie przejmować się tym kiedy znów zacznie ci przepuszczać parę.
Mam nadzieję że ten prosty i szybki temat wam się podobał i umożliwi wam on dokonanie w waszych ekspresach nowych modyfikacji, ja po mału rozpoczynam sezon rowerowy więc do Listopada moje serwisy praktycznie nie będą wykonywane. Mam jeszcze kilka szybkich pozycji na Maj ale to nie będzie nic nadzwyczajnego.

Nowy rower w trakcie składania.

Ci co czytają mojego bloga wiedzą że w zeszłym roku we wrześniu skradziono mi mojego Accenta, pisałem o nim w tym poście https://gaggiaclassicmods.blogspot.com/2020/09/koniec-kiepski-poczatek-nowego-sezonu.html Niestety nasza policja po dwóch miesiącach napisała mi pismo że sprawa zostaje umorzona z powodu braku wykrycia sprawcy :( Zmusiło mnie to do wzięcia kredytu i w taki oto sposób jest kolejny praktycznie identyczny rower u mnie w warsztacie :) Ps. tam na dole to uznajmy że stoi dobry smar do łańcucha a wiadomo łańcuch należy dobrze smarować aby nie skrzypiał :)


Keep calm and make coffee



4 komentarze:

  1. Rozumiemy, ruch na powietrzu jest niezbędny! Czekamy do jesieni.

    OdpowiedzUsuń
  2. Raz jeszcze dziękuję za naprawę:)
    I bardzo polecam Twoje usługi! Pozdrawiam, Dawid

    OdpowiedzUsuń
  3. Thank you so much for this !! Great blog. Today I fixed the same machine , it was given to me for free as it did not heat on steam side. After taking it apart , I replaced the 2 thermalfuses and the thernostat and its working great now. I like the switch idea, I wouldn't be surprised if the thernal elements overheated with no water either or a faulty thermostat may have caused the issue to start

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. In this model, the problem of the steam boiler is the norm. It works all the time, not just when we want it, so eventually it runs out of water and runs dry. I don't know who came up with it, but it was a bad idea, so it's worth adding a switch and turning it on only when necessary, and obviously not everyone drinks cappuccino all the time.

      Usuń