czwartek, 29 października 2020

Różne odmiany Gaggia V3 utrudniają życie.

Wygląda na to że Gaggia nie próżnuje i nadal wprowadza drobne zmiany kosmetyczne w swoich ekspresach a mogłem się o tym przekonać przy okazji tego egzemplarza który popsuł mi trochę plany montażowe przekaźnika SSR do kratki z tyłu ekspresu.












          Ogólnie plan był taki, montaż PIDa bez wiercenia aby zachować gwarancję. Pomyślałem OK zrobi się i wstępnie przymierzyłem wszystko na swoich egzemplarzach które u mnie stoją, no i u mnie było wszystko git ale nie zwróciłem uwagi że biała Gaggia która do mnie przybyła ma minimalnie inny lejek niż moje V3 które były wersjami bodajże na Niemcy a bynajmniej pochodzą z Amazon.de.
Przy okazji PIDowania w trakcie prac dostałem jeszcze jeden pomysł do zrealizowania którym było podświetlenie zbiornika na wodę i muszę wam przyznać że w tej białej wersji to było bardzo dobre posunięcie ze zrobieniem tego moda.

Zasilacz LED 12V 5W oraz dwa paski led

Paski LED po wklejeniu do ekspresu.

Taśma dwustronna 3M VHB do przyklejenia zasilacza

Podświetlenie zbiornika to banał, wystarczy do tego zakupić dwa odcinki LED w dowolnym kolorze oraz mini zasilacz do ich zasilania który zostaje umieszczony w środku ekspresu. Mini zasilacz na Allegro kosztował z przesyłką 23zł plus 5zł za dwa odcinki pasków z lokalnego sklepu elektronicznego, ale są też moduły do kupienia wraz z okablowaniem i owszem takich też można użyć. 

Wprowadzone przewody do zasilania LEDów

Paski LED przykleiłem do obudowy nad zbiornikiem a poprzez szczelinę wyprowadziłem do wnętrza ekspresu przewody zasilające, zasilacz led zostanie na końcu przyklejony do dna ekspresu obok tego dużego otworu i zasilany będzie z PIDem aby LEDy oraz PID włączały się jednocześnie.

Podłączenie zasilania PID oraz zasilacza LED ten przewód ma na stałe jeden potencjał.

Drugi przewód zasilający, napięcie pojawia się wraz z włączeniem ekspresu.

Standardowo już napięcia wziąłem z przewodów które widzicie na foto powyżej, przewód niebieski ma potencjał taki jaki obecnie wychodzi z naszego gniazdka bo wiadomo to może być różnie a drugi otrzymuje potencjał przeciwny gdy elektronika go uruchomi. 
No tak tylko czy ja przypadkiem nie muszę poszukać sobie innych przewodów do zasilania PIDów ? Hmmm już wkrótce na moim blogu jak i na kanale YouTube zobaczycie bardzo ciekawy temat w którym omówię jak w bardzo prosty sposób pozbyć się na stałe tej wspaniałej elektroniki ekspresu, no i muszę się zastanowić czy ten brązowy będzie nadal mi zasilał prawidłowo PIDa i całą resztę ? Tak więc taka mała zapowiedź tematu w którym w bardzo prosty sposób pozbędę się elektroniki a w zasadzie zrobię ej obejście i to będzie tak proste że każdy będzie mógł to samemu zrobić w domu :)

Podwójny SSR po wstępnym montażu.

Powracając do temu przykręciłem przekaźnik SSR do kratki tak jak planowałem to zrobić po przymiarce na moim modelu, ale tchnęło mnie coś i jeszcze przed montowaniem okablowania stwierdziłem że założę górną pokrywę. No i założyłem ....

Odstająca pokrywa po założeniu przekaźnika do kratki.

Nie wiedziałem dlaczego ale pokrywa odstawała i nie dało się jej zamknąć do końca ? Przeszkadzał ewidentnie ten podwójny przekaźnik SSR więc stwierdziłem że zamontuje pojedynczy i zobaczę może on da radę a najwyżej PID będzie sterował tylko jedną wartością. 

Przymiarka z pojedynczym przekaźnikiem

Założyłem ten standardowy pojedynczy przekaźnik i znów spróbowałem zamknąć obudowę, no i znowu klapa bo obudowa się nie domyka ? Co jest ?

Porównanie białej oraz mojej srebrnej Gaggia V3

Wytargałem jedną z moich Gaggia V3 i patrzę co jest u licha grane że to pasować nie chce ? W momencie kiedy ustawiłem dwa ekspresy obok siebie już wiedziałem co jest grane. Gaggia zmieniła konstrukcję lejka, ja mam model z początku roku 2019 i u mnie lejki są takie same jak w poprzednikach czyli V1 oraz V2 a tutaj lejek przeszedł małą metamorfozę i został troszeczkę upiększony. To co widać to lepsza jakość plastiku, krawędzie pokrywki nie są ostre i zakończone na 90 stopni a posiadają ładne promienie na narożnikach, no i spadek w konstrukcji lejka który widać po lewej stronie :( Przez ten spadek który sobie wymyślili po to aby upiększyć ekspres jest teraz problem bo przekaźnik SSR nie mieści się tam gdzie zaplanowałem a wiercić nie mogę ??? Czas wymyśleć jakiś adapter i wybrałem się do Castoramy w poszukiwaniu pomysłu.

Adapter w trakcie gwintowania.

Adapter po montażu przekaźnika SSR

Na szczęście u mnie pomysły rodzą się dosyć szybko więc już po drodze wiedziałem co muszę kupić aby zrobić adapter do zawieszenia przekaźnika. Kawałek płaskownika aluminiowego o szerokości 30mm załatwił sprawę, wykonałem w nim otwory z gwintami M4 aby nie bawić się w nakrętki i można było montować przekaźnik na adapterze :)

Przekaźnik SSR zamontowany na płaskowniku.

Jeszcze tylko przymiarka czy wszystko pasuje i czy przekaźnik o nic nie zahaczy i można było wszystko składać w całość :) Chociaż nie wiem po co ta gwarancja ? Nie licząc tej nieszczęsnej elektroniki to naprawdę nie ma co się zepsuć w tym ekspresie a jak już wcześniej wspominałem będzie niedługo temat o jej pominięciu :) 

Cała elektryka finalnie zmontowana.

A finalnie wyszło to tak :) Jest mały bajzel bo osobiście wolę wiercić ekspres i przeciągać kable jak najkrótszą drogą ale jak to się mówi klient nasz pan i w taki sposób też się udało to zrobić bez wiercenia :) Przewody od zasilacza LED są połączone nie na stałe a za pomocą zacisków, jeśli właścicielowi znudzi się podświetlenie to wystarczy że jeden rozłączy pozostawiając kostkę na przewodzie z potencjałem a nie na odwrót bo wtedy może on dotknąć obudowy i mamy zwarcie :)

Gaggia Classic V3 finalny wygląd.

Gaggia skończona i podświetlona.

Tak się ekspres prezentuje z skończonym podświetleniem, ten fioletowy odcień na zdjęciach jest przez to że zakupione diody miały odcień zimny a aparat tak widzi diody LED w swojej matrycy. W sumie to zimne diody LED faktycznie są odcieniem niebieskiego więc nie mam co się dziwić że aparat tak to wodzi. 
Zatem jakie są wnioski z dzisiejszego tematu ? Gaggia utrudnia mi pracę swoimi zmianami :) ale to co liczy się efekt końcowy który wyszedł naprawdę dobrze.
Zatem do zobaczenia i do następnego moda który już w krótce i myślę że dla wielu będzie bardzo ciekawy w którym pozbędziemy się elektroniki sterującej i wymienię przycisk z monostabilnego na bistabilny co umożliwi stosowanie gniazdek z przekaźnikiem do zdalnego włączania ekspresu :D



Keep calm and make coffee



5 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Aby mieć preinfuzję trzeba by założyć Auber PID a szkoda mi prawie 800zł na zestaw z USA.

      Usuń
  2. I am the owner of the white Gaggia. It has been a pleasure working with Damian (actually another machine is on the way for him).

    I totally recommend his work, polecam! I have 3D printed out lower tray to use a scale and white painted.

    [url=https://www.imageupload.net/image/WrGIb][img]https://img.imageupload.net/2020/11/04/122592938_357883678827067_4347953652520191633_n.jpg[/img][/url]

    OdpowiedzUsuń
  3. This is my actual set up. Thank you Damian

    https://ibb.co/QD1TjJb

    OdpowiedzUsuń