piątek, 26 października 2018

Dyfuzor w DesignSpark Mechanical

Designspark Mechanical to nowy program który właśnie odkrywam. Dzięki temu programowi będę mógł tworzyć nowe rzeczy nie tylko w głowie ale i na ekranie komputera. Najważniejszą zaletą tego programu jest to że jest on całkowicie darmowy więc zainstalować i bawić się w nim może każdy. Do dzieła ...














              Na pierwszy ogień dyfuzor, narysowałem go bez gwintu z otworem 4.2mm pod gwint M5. Gwinty nie rysuje się łatwo a po trzech godzinach nauki od instalacji narysowanie dyfuzora to i tak spory sukces :D Z natury jestem Linuxiarzem i niestety musiałem sprawić sobie drugi dysk ssd z Win7 który kiedyś był docelowym systemem w moim Dellu, program niestety jest tylko na platformę Windows od właśnie Win7 wzwyż. Mój Dellik nie ma na tyle mocy aby uciągnąć drugi system w VirtualBoxie plus do tego program który tworzy grafikę stąd mój zakup drugiego dysku i postawienie wewnątrz Srajdowsa :) Program nie jest w stanie tworzyć Gcode dla maszyn numerycznych ale pliki dla drukarek 3D jak najbardziej i zaczynam zabawę właśnie z nim gdyż planuję budowę własnej drukarki i drukowanie gadżetów związanych z kawą :)

Dyfuzor pliki w formacie PDF - Potrzebny jest Acrobat Reader z obsługą plików 3D
Dyfuzor pliki w formacie RSDOC - Potrzebny Program DesignSpark Mechanical

Wyżej zamieszczam linki do plików oraz link do programu, bryłę możecie obejrzeć w Acrobat Reader bez konieczności instalowania DesignSpark Mechanical. A jeśli chodzi o tutoriale to polecam obejrzeć na YouTube kanały Kamil Sokalski RCTRUCK.PL oraz oficjalny po angielsku DesignSparkRS pokazują oni jak tworzyć w programie DesignSpark co jest naprawdę proste. W przyszłości planuję tworzyć trochę rzeczy w tym programie i wysyłać je na maszyny numeryczne oraz drukować na drukarce 3D ale o tym zrobię oddzielny post gdzie opiszę wykorzystanie 3D w ekspresach do kawy. Z ciekawostek powiem że w programie można zapisać swój projekt do pliku DXF czyli plików AutoCAD a z plików autocada to już można projekt przekonwertować na Gcode dla maszyny numerycznej.

Po lewej dyfuzor bez wykonanych fazek, po prawej tak jak powinno to wyglądać.


Eeeeee patrzę na ten rysunek i zapomniałem zrobić fazek w programie, a więc w pliku do pobrania krawędzie projektu są na ostro. W sumie gradowanie można wykonać samemu ręcznie a fazowanie otworów wiąże się też z dodatkowym narzędziem co zabiera czasu na wykonanie części i kolejne linijki kodu. Wiem że mógłbym zrobić fazowanie z interpolacji ale nie wiem czy będę w stanie zrobić do tego odpowiedni kod więc może zostawię na razie na ostro.

Dyfuzor w przekrojach

Program daje nam niegraniczne możliwości cięcia zbudowanego elementu w różnych przekrojach co ułatwia późniejsze zobrazowanie sobie tego jak dany element będzie wyglądał w środku. Dyfuzor który narysowałem jest odzwierciedleniem oryginalnego dyfuzora wykonanego z ZnAl.

Dyfuzor, front z naniesionymi wymiarami.

Dyfuzor w przekroju z wymiarami
Upssss zapomniałem o jednym wymiarze, ale znajdziecie go na rysunku poniżej.

Uzupełnienie brakującego wymiaru z rysunku powyżej.

Kolejną ciekawą funkcją jest wymiarowanie bryły, teraz jak coś stworzę w programie i chcąc się tym pochwalić będę mógł nanosić też na rysunek konkretne wymiary aby czytający nie musiał się domyślać o czym piszę lub gdzie dany wymiar się znajduje.
Tak więc zaczynam tworzyć, mam nadzieję że moja twórczość przyniesie jakieś dobre wyniki a nie tylko zmarnuje mi czas przy komputerze. Jak uda mi się przerobić obecną bryłę do Gcodu to zaktualizuję post, nie będzie to raczej kod na zwykłą frezarkę a pod centrum numeryczne z kilkoma osiami na które będę chciał zlecić toczenie dyfuzora z stali nierdzewnej jaki miałem kiedyś.
Program dla zwykłej frezarki XYZ można zrobić bardzo prosto, nawet film udało mi się znaleźć co mnie pozytywnie zdziwiło jak przekonwertować pliki z DSP na Gcode maszyny numerycznej. To może jednak zbuduję sobie frezarkę CNC Hmmmm ?? Filmik zamieszczam poniżej, pozdrawiam i do zobaczenia niebawem :D



Keep calm and make coffee

2 komentarze:

  1. Jakiej głębokości jest rowek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rowek to się ma w majtkach :) A tak technicznie to kanałek czy ewentualnie podtoczenie na czole od strony uchwytu grupy oryginalnie ma głębokość około 0.8mm w zależności od jakości wykonanego odlewu. Ja w projekcie staram się w miarę zaokrąglać wymiary i przyjąłem tutaj 1mm głębokości. Uzupełniłem post o brakujący szczegół.

      Pozdrawiam

      Usuń