wtorek, 15 grudnia 2015

O-ringi w Gaggia czyli jakie i gdzie ?

W naszym ekspresie znajdziemy kilka różnych o-ringów silikonowych jak i te wykonane z EPDM. Od pewnego czasu zbierałem się za ich wymianę lecz oznaczenia podane przez producenta średnio pasowały do tego co mogłem znaleźć w sklepach internetowych więc musiałem szukać trochę po omacku.










          Najczęściej wymienianymi o-ringami są o-ring pod bojlerem o oznaczeniach O-RING 167 IN EPDM 70°SH oraz ten pod zaworem pary O-RING 112 IN EPDM 70°SH. Powiedzmy że kupując z oznaczeń kupimy tego pod zawór pary i prawie będzie pasował to oznaczenia o-ringa pod bojlerem mają się zupełnie niewiadomi do czego. W dodatku oba wykonane są z EPDM gdzie normalna maksymalna temperatura pracy to jakieś 130 stopni Celsiusza i w przypadku spienienia mleka pracują one w o wiele wyższej temperaturze. U mnie gdy spieniam mleko PID pokazuje 165 stopni Celsiusza i w tym momencie termostat zapala czerwoną lampeczkę, jest to znacznie większa temperatura dla tych o-ringów EPDM niż mogą ją znosić dlatego często wręcz są zespawane z bojlerem w momencie rozbierania ekspresu. W przypadku o-ringów zaworu trójdrożnego czy zaworu nadciśnienia OPV nie mamy się co martwić są one silikonowe i bez problemów będą pracowały w dużych temperaturach. Zacząłem zatem poszukiwać stron z o-ringami silikonowymi, pewnego dnia napisał do mnie Michał i polecił mi stronę www.propolimer.pl znajdziemy tam masę przeróżnych o-ringów do naszego ekspresu. Strona ma niestety jedną wadę, mianowicie minimalne zamówienie to 20 sztuk z każdego rodzaju. Dlatego sam znalazłem inną stronę z której powiedzmy udało mi się zamówić to czego potrzebowałem i w miarę dopasowałem rozmiarówkę z dostępnym u nich asortymentem F.H.U FLABER http://www.oringi.sklep.pl

Oringi F.H.U FLABER

Zacznijmy od o-ringu pod bojlerem, jest największy więc od niego zaczniemy. Otwór pod o-ring ma rozmiary wewnątrz fi 61mm i fi 70mm na zewnątrz i głębokość około 2.85mm tak więc nie możemy zastosować uszczelki o przekroju 2.62mm gdyż będzie to za mało i musimy szukać czegoś o przekroju 3mm lub 3.5mm w zależności oczywiście od stopnia zużycia naszego bojlera. Ja osobiście celowałem w przekrój 3.5 mm i na stronie znalazłem w zasadzie dwie propozycje. 60x3.5mm tylko że trzeba będzie go trochę naciągnąć na fi wewnętrzną oraz 63x3.5 który dolega do fi zewnętrznej. W przypadku obu swobodnie dokręcimy bojler bez żadnych problemów.

o-ring 63x3.5
o-ring 63x3.5
Największy jaki możemy wsadzić w tą wnękę lecz boję się wtedy że nie da rady domknąć do końca bojlera to 61x4. Kupiłem go kiedyś na miejscu u siebie gdyż innych nie mieli na próbę, wypełnia on całkowicie wnękę pod uszczelkę i nie ma za bardzo gdzie się rozejść przy dokręcaniu. Nie stosujcie tak dużych o-ringów jak ten, przy dokręcaniu bojlera jest ryzyko że pęknie jego podstawa.

o-ring 61x4
Jeśli chodzi o o-ring pod zawór pary to tutaj celować musimy w o-ring o średnicy fi 10mm i o przekroju od 2.5mm do 3mm.

Stary oraz nowy o-ring EPDM zaworu pary
Nowe o-ringi F.H.U FLABER pod zawór pary.

Na próbę zakupiłem na stronie 3 różne o-ringi aby przetestować który wypadnie lepiej. 9.19x2.62 wchodzi na zawór ciasno i pasuje normalnie jak by do tego był stworzony, bez problemu dokręciłem zawór pary do bojlera. 10x2.5 oraz 10x3 na zawór pary wchodzą swobodnie, chodź muszę przyznać że o-ring 10x3 utrudnia już domknięcie się zaworu pary na bojlerze. Nie wykluczam jego zastosowania w bojlerze który będzie miał już głębokie wżery w miejscu montowania zaworu pary ale jest to już raczej ostateczność.

O-ring 10x3 na zaworze pary.
Mój przerobiony zawór pary zaczął ostatnio przeciekać, część pary w trakcie spieniania mleka wydostawała się bezpośrednio z pod nakrętki. Prawdopodobnie uszkodziłem o-ring który znajdował się wewnątrz zaworu pary.




W zaworze pary zastosowałem o-ring 4.47x1.78 pasuje bez problemu chodź trochę ciężko wchodził na trzpień.
Jeśli chodzi o o zawór trójdrożny oraz zawór nadciśnienia OPV to tutaj dobrze pasują o-ringi o rozmiarach 6.07x1.78mm

O-ring 6.07x1.78mm

O-ring 6.07x1.78mm

Z ciekawości zakupiłem tutaj o-ringi typy FPM o wytrzymałości temperatury do 205 stopni Celsjusza. Od silikonowych są znacznie twardsze i mają kolor fioletowy , daje się wyczuć pomiędzy nimi różnicę twardości. Czy są lepsze czy gorsze nie jestem w stanie powiedzieć lecz na moje potrzeby jeden i drugi pewnie będzie mi bez różnicy.

Podsumowując jakie o-ringi potrzebujemy:

*Pod Bojler - 60x3.5 lub 63x3.5
*Pod Zawór Pary - 9.19x2.62 lub 10x2.5 lub 10x3
*W Zaworze Pary na trzpieniu - 4.47x1.78
*Pod Zawór Trójdrożny oraz Zawór Nadciśnienia 6.07x1.78

Keep calm and make coffee

9 komentarzy:

  1. cześć,
    A czy wymieniałeś też oringi wewnątrz zaworu trójdrożnego i OPV? Jakie rozmiary tam pasują?
    pozdrawiam
    Andrzej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że tak :) Tam wchodzi 4.47 x 1.78mm

      Usuń
  2. właśnie zamówiłem komplet oringów silikonowych , przymierzam się do wymiany zaworu pary i zauważyłem solidne wapienne przedmuchy na styku z bojlerem. Nie mam jeszcze pomysłu jak odłączyć zawór - zapieczony mocno i nie chce puścić bojlera po odkręceniu inbusów. Brutalną siłą czy istnieją bardziej finezyjne sposoby ?
    Na koniec napiszę że autor tej strony powinien zostać natychmiast kanonizowany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że bez brutalnej siły się nie obejdzie tak jak w jednym z moich filmów :) https://www.youtube.com/watch?v=BYlNEylJ2fQ&t=3s&ab_channel=DamianWito%C5%84ski
      Przeważnie jak przyjeżdżają do mnie ekspresy na serwis to jestem zmuszony wybijać zawór z bojlera od wewnątrz specjalnym wybijakiem, rzadko się zdarza aby chciały wyjść po dobroci :/

      Usuń
  3. Witam.
    Czy do starej Old White GAGGIA Coffee oring pod bojlerem jest taki sam jak w Gaggia Classic? Robiłem intensywne czyszczenie aż przedmuchałem uszczelkę - już czas otworzyć tą puszkę pandory;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz że nie mam pojęcia ?? Moja Old Baby śpi sobie w piwnicy czekając że kiedyś się doczeka wyremontowania :)

      Usuń
  4. Tak czytałem ze została Ci tylko Old baby - a tam jest inny wysoki bojler. Tu jest niski i szeroki bojler. Muszę rozebrać grupę i szukać uszczelki na wymiar.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jaka będzie uszczelka do rurki dyszy pary?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm jak dobrze pamiętam to ostatnio tam wpychałem 5 x 2 mm

      Usuń