Najczęściej wymienianymi o-ringami są o-ring pod bojlerem o oznaczeniach O-RING 167 IN EPDM 70°SH oraz ten pod zaworem pary O-RING 112 IN EPDM 70°SH. Powiedzmy że kupując z oznaczeń kupimy tego pod zawór pary i prawie będzie pasował to oznaczenia o-ringa pod bojlerem mają się zupełnie niewiadomi do czego. W dodatku oba wykonane są z EPDM gdzie normalna maksymalna temperatura pracy to jakieś 130 stopni Celsiusza i w przypadku spienienia mleka pracują one w o wiele wyższej temperaturze. U mnie gdy spieniam mleko PID pokazuje 165 stopni Celsiusza i w tym momencie termostat zapala czerwoną lampeczkę, jest to znacznie większa temperatura dla tych o-ringów EPDM niż mogą ją znosić dlatego często wręcz są zespawane z bojlerem w momencie rozbierania ekspresu. W przypadku o-ringów zaworu trójdrożnego czy zaworu nadciśnienia OPV nie mamy się co martwić są one silikonowe i bez problemów będą pracowały w dużych temperaturach. Zacząłem zatem poszukiwać stron z o-ringami silikonowymi, pewnego dnia napisał do mnie Michał i polecił mi stronę www.propolimer.pl znajdziemy tam masę przeróżnych o-ringów do naszego ekspresu. Strona ma niestety jedną wadę, mianowicie minimalne zamówienie to 20 sztuk z każdego rodzaju. Dlatego sam znalazłem inną stronę z której powiedzmy udało mi się zamówić to czego potrzebowałem i w miarę dopasowałem rozmiarówkę z dostępnym u nich asortymentem F.H.U FLABER http://www.oringi.sklep.pl
![]() |
Oringi F.H.U FLABER |
Zacznijmy od o-ringu pod bojlerem, jest największy więc od niego zaczniemy. Otwór pod o-ring ma rozmiary wewnątrz fi 61mm i fi 70mm na zewnątrz i głębokość około 2.85mm tak więc nie możemy zastosować uszczelki o przekroju 2.62mm gdyż będzie to za mało i musimy szukać czegoś o przekroju 3mm lub 3.5mm w zależności oczywiście od stopnia zużycia naszego bojlera. Ja osobiście celowałem w przekrój 3.5 mm i na stronie znalazłem w zasadzie dwie propozycje. 60x3.5mm tylko że trzeba będzie go trochę naciągnąć na fi wewnętrzną oraz 63x3.5 który dolega do fi zewnętrznej. W przypadku obu swobodnie dokręcimy bojler bez żadnych problemów.
![]() |
o-ring 63x3.5 |
![]() |
o-ring 63x3.5 |
![]() |
o-ring 61x4 |
![]() |
Stary oraz nowy o-ring EPDM zaworu pary |
![]() |
Nowe o-ringi F.H.U FLABER pod zawór pary. |
Na próbę zakupiłem na stronie 3 różne o-ringi aby przetestować który wypadnie lepiej. 9.19x2.62 wchodzi na zawór ciasno i pasuje normalnie jak by do tego był stworzony, bez problemu dokręciłem zawór pary do bojlera. 10x2.5 oraz 10x3 na zawór pary wchodzą swobodnie, chodź muszę przyznać że o-ring 10x3 utrudnia już domknięcie się zaworu pary na bojlerze. Nie wykluczam jego zastosowania w bojlerze który będzie miał już głębokie wżery w miejscu montowania zaworu pary ale jest to już raczej ostateczność.
![]() |
O-ring 10x3 na zaworze pary. |
W zaworze pary zastosowałem o-ring 4.47x1.78 pasuje bez problemu chodź trochę ciężko wchodził na trzpień.
Jeśli chodzi o o zawór trójdrożny oraz zawór nadciśnienia OPV to tutaj dobrze pasują o-ringi o rozmiarach 6.07x1.78mm
![]() |
O-ring 6.07x1.78mm |
![]() |
O-ring 6.07x1.78mm |
Z ciekawości zakupiłem tutaj o-ringi typy FPM o wytrzymałości temperatury do 205 stopni Celsjusza. Od silikonowych są znacznie twardsze i mają kolor fioletowy , daje się wyczuć pomiędzy nimi różnicę twardości. Czy są lepsze czy gorsze nie jestem w stanie powiedzieć lecz na moje potrzeby jeden i drugi pewnie będzie mi bez różnicy.
Podsumowując jakie o-ringi potrzebujemy:
*Pod Zawór Pary - 9.19x2.62 lub 10x2.5 lub 10x3
*W Zaworze Pary na trzpieniu - 4.47x1.78
*Pod Zawór Trójdrożny oraz Zawór Nadciśnienia 6.07x1.78
Keep calm and make coffee