wtorek, 14 września 2021

Kolejna Gaggia V3 dla kogoś z was, zrobiłem kolejny ekspres który możecie zakupić.

Ostatnia, ostatnia moja Gaggia V3 którą zrobiłem dla kogoś z was. Kiedyś udało mi się zakupić okazjonalnie dwie sztuki w dobrej cenie z zamiarem ich modyfikacji. Pierwsza sztuka już cieszy nowego właściciela od zeszłego roku a ta właśnie została ukończona :)












           Ten egzemplarz był pierwszym ekspresem w którym udało mi się przećwiczyć usuwanie elektroniki. Miałem go sobie zostawić na zaś ale w sumie ile ja mogę tych ekspresów mieć na zaś a w piwnicy kończy się już po mału miejsce :D i cierpliwość mojej małżonki dlatego zrobiłem kilka modyfikacji i puszczam go na Allegro. To może dla mniej zainteresowanych czytaniem całego tematu powiem co zostało wykonane z modyfikacji :

- Usunięta elektronika, przełącznik jest teraz dwu pozycyjny i nie wraca do swojego położenia.
- PID XMT7100 plus podwójny przekaźnika SSR do sterowania temperaturą parzenia oraz wytwarzania pary.
- Czujnik PT100 M4
- Mosiężny dyfuzor fi 58mm przystosowany do sita IMS.
- Sito IMS
- Manometr na bocznej ścianie.
- OPV z Ascaso.
- Sylikonowa uszczelka grupy.
- Sylikonowe Oringi.
- Śruby z stali nierdzewnej.
- Zawór pary przerobiony na rozbieralny.

 >>>>>> Edit: Ekspres sprzedany :) <<<<<<

Z racji iż ekspres był niekompletny musiałem dokupić takie elementy jak zbiornik na wodę, kratkę ociekową, nową kolbę. Zrezygnowałem z podświetlenia zbiornika ponieważ mało osób chcę taką modyfikację. 

Ok to zaczynajmy.



Z elektroniką jest już spokój bo się jej pozbyłem :) Jakoś tak nie lubię jak mi ekspres decyduje za mnie kiedy ma on się wyłączyć. Miałem zrobić o tym temat oraz film ale ostatnio jakoś nie było czasu na nagrywanie tylko na pracę więc muszę poczekać aż ktoś mi przyśle ekspres i będzie chętny do usunięcia elektroniki z ekspresu.

Stan ogólny obudowy ?



Ekspres nie jest idealny, widać to po obudowie że nosi normalne ślady używania czyli gdzieniegdzie widać na nim jakieś rysy i zadrapania ale to taki urok tej szczotkowanej blachy że szybko łapie zarysowania. Osobiście jeśli miałbym wybierać to zakupił bym egzemplarz malowany ze względu na mniejszy problem z zarysowaniami i śladami palcy na obudowie.

Ekspres w trakcie wyciągania grupy.

Grupa po wyciągnięciu.

Nienawidzę wyciągać grupy z tych nowych GV3 przez ten zbrojony wężyk trzeba się sporo nagimnastykować aby ją wyciągnąć po za ekspres.

Grupa po rozłożeniu.


Jak bym ocenił stan grupy ? Ocenił bym ją na praktycznie idealny po za tym kamieniem który zapchał zawór trójdrożny i pewnie dlatego ekspres trafił z powrotem do Amazonu jako uszkodzony ? Na magazynie pewnie zgubili oprzyrządowanie i jakimś cudem ktoś te ekspresy wyprzedawał na Allegro ?? Mi się udało zakupić dwa z trzech wstawionych.


Zagruzowany zawór trójdrożny.

Jak sami widzicie zawór trójdrożny jest zagruzowany, więc nie miało to prawa działać :) Ale spoko dało się go wyczyścić i jest jak nowy :D

Bojler oraz uchwyt grupy.

Bojler GV3

No i znów to o czym mówiłem ostatnio czyli że producent robi nas w *uja i montuje bojlery które nie są przetoczone czy chociażby dotarte :/ Producent idzie w oszczędności naszym kosztem gdyż jeśli trafi się komuś bojler o sporym wygięciu czoła gdzie przychodzi uszczelka to na bank zacznie mu szybko wydostawać się para z pod bojlera :/ A to skończy się katastrofą :(

Grupa po czyszczeniu

Bojler po wyczyszczeniu i dotarciu.

Bojler po wyczyszczeniu i dotarciu.


Nowa sylikonowa uszczelka grupy.


Mosiężny dyfuzor po modyfikacji aby pasowało do niego sito IMS

Grupa złożona w całość.

Grupa jest już po czyszczeniu, bojler dotarty na papierze ściernym, przerobiony zawór pary oraz nowe nierdzewne śruby plus sylikonowe oringi. Na koniec montaż sylikonowej uszczelki grupy, mosiężnego dyfuzora oraz sita IMS. W poprzednim moim projekcie nie użyłem sita IMS a to dlatego że do tych dyfuzorów nie pasuje sito IMS, musiałem oddać dyfuzor na tokarkę i to małe czółko przy gwincie zostało popchnięte o 0.5mm dalej po to aby można było użyć sita IMS. A teraz czas porobić trochę dziur w ekspresie :)

Otwory pod przekaźnik SSR.

Wpierw otwory pod podwójny przekaźnik SSR, chyba już standardowo montuję go na dnie ekspresu zaraz przy lejku od wody.

Wiercenie otworów w obudowie ekspresu oraz obudowie PIDa



Z tą niedzieloną obudową PIDa jest trochę gorzej bo jest problem ze znaczeniem od wewnątrz gdzie otwory wypadają ale jakoś sobie poradziłem w pomiarach :) i udało się przenieść rozstaw wywierconych otworów z obudowy PIDa na obudowę Gaggia.

Przerobione otwory z wkręta na śrubę.

Przerobiłem też te wkręty które trzymają górną pokrywę, zostały one rozwiercone a na ich miejsce zainstalowałem nitonakrętki z stali nierdzewnej z gwintem M4. Spiszą się one znacznie lepiej niż te wkręty które są montowane oryginalnie a które potrafią się wyrobić, tak jak to było w mojej V1

Przygotowanie do wiercenia obudowy ekspresu


Wykonany otwór w obudowie pod manometr.

Otwór po ogratowaniu i wypiłowaniu kanałka ustalającego.

Otwór został umieszczony centralnie, obudowa w tym miejscu ma 160mm wysokości więc odmierzyłem od górnej krawędzi 80mm i wywierciłem otwór pod manometr.

Etap montażu do kupy.

Ok, skoro wszystko jest już zmodyfikowane tak jak chciałem to można przystąpić do montażu wszystkiego w całość :D W tym momencie już nie mogłem doczekać się pierwszej kawy z tego ekspresu.

Zawór OPV od Ascaso

A tutaj taka mała niespodzianka :) Dorwałem bardzo fajny mini OPV od Ascaso który z powodzeniem może być zainstalowany w ekspresie Gaggia Classic V3. Jak sami widzicie pomimo tego że użyłem adaptera m10x1 / 1/8" do tego trójnika a dopiero na końcu zawora to konstrukcja nie wyszła jakoś super długa a właśnie tego się obawiałem że to wszystko będzie dyndać po zmontowaniu :/

Ekspres po złożeniu



A tak ekspres prezentuje się wewnątrz z nową elektryką, PIDem oraz zaworem OPV dzięki któremu spokojnie zejdziemy do 9bar a nawet i niżej. Aby uprościć ten temat pominąłem pokazywanie całego procesu podłączania elektryki oraz PIDa, ile to razy można wałkować to samo ? Wężyk odpływowy od zaworu OPV też musiałem zastosować nowy gdyż oryginalny był za krótki do tej konstrukcji. 

Zawór OPV Ascaso z redukcją M10x1

Zawór Ascaso wewnątrz.

Zawór Ascaso z podłączoną redukcją metryczną.

A teraz coś dla zainteresowanych zaworem OPV od Ascaso, konstrukcja jest fajna. Zawór nie przestawia się samoczynnie jak ten z tego tematu: https://gaggiaclassicmods.blogspot.com/2020/11/mini-opv-to-jakas-porazka.html 
Po testach które do tej pory wypadły pomyślnie mogę powiedzieć że z pewnością się nie zawiedziecie kupując ten zawór dla swojej GCv3, gdzie jest on do dostania ? Ano tutaj : https://ebarista.pl/1720021-expansion-valve-%c3%b8-1-8m---6%2c5-mm.html na stronie Ebarista.pl ma on numer 1720021 i kosztuje 86.10zł. Do zaworka musicie zaopatrzyć się jeszcze w redukcję jak na zdjęciu ponieważ plastikowy korpus w który wkręcicie zawór jest wyposażony w gwint metryczny M10x1 a wkręcając tam 1/8" zniszczycie gwint metryczny. Dla tych co nie wiedzą to da się wkręcić calowy w metryczny bo na kilku zwojach pasują a później następuje ścinanie nitek gwintu. Redukcja kosztuje 7zł i jest dostępna na stronie Euro-Spaw https://www.euro-spaw.pl/product-pol-4508-Redukcja-manometryczna-1-8W-na-M10x1-Z.html

Nowa rurka z stali nierdzewnej w trakcie polerowania.

Rurka odprowadzająca po wypolerowaniu.

Na koniec uświadomiłem sobie iż rurki odprowadzającej nadmiar z zaworu trójdrożnego też mi brakowało i musiałem ją dorobić z kawałka rurki wykonanej z stali nierdzewnej fi 6mm. 


Nowe elementy które musiałem dokupić.

Nowe komponenty ładnie się prezentują :) Całkowicie nowa kratka zamówiona z UK, nowa kolba z ebarista.pl oraz zbiornik na wodę a na koniec nowa wypolerowana rurka odprowadzająca nadmiar z zaworu trójdrożnego.

Manometr w trakcie testu.

Manometr zaskoczył mnie pozytywnie, pokazuje wartość praktycznie identyczną jak mój który mam założony na kolbie do testów. Jest znikoma różnica ale nie sięga ona nawet pół bara, no może 1/4 bara pokazuje mniej niż ten na kolbie. Ale to niestety urok tanich manometrów do ekspresów do kawy.


Trochę się nawet w tym momencie zastanawiałem czy by go sobie jednak nie zostawić :) Ale to bym musiał chyba zbudować sobie drugą kuchnię na te ekspresy aby stały, cieszyły oko i robiły kawę :D


Gaggia Classic z wyposażeniem 

Czas kończyć ten temat i pożegnać ekspres, ale jeszcze o parametrach. Wpisałem takie parametry do PIDa:

P - 4
I - 15
D - 60

Reszta parametrów bez zmian jak w tym temacie który znalazłem w sieci: https://www.home-barista.com/espresso-machines/pid-temperature-setting-for-gaggia-classic-t66091.html W przypadku mocnych spadków temperatury w trakcie ekstrakcji można zejść z "I" do wartości 2 a na sondzie typu K nawet do 1.

Ekspres na ostatnich testach.

Jak zdążę to jeszcze dziś wrzucę go na Alledrogo lub OLX a jak nie to jutro już będzie widniała z nim aukcja, napracowałem się więc stąd też ta cena. No bo przecież nikt nie powiedział że będzie ona tańszy niż normalna seryjna używka :)



Keep calm and make coffee

4 komentarze:

  1. hi...
    If you dont mind can share link for manometer, T-joint adaptor, and SSR relay(this type neat from previous project)

    Thank you

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Of course :)
      https://ebarista.pl/catalog/product/view/id/6775/s/1245072-pressure-gauge-pump-%25c3%25b8-40-mm-0%25c3%25b716-bar/
      https://ebarista.pl/1720021-expansion-valve-%c3%b8-1-8m---6%2c5-mm.html
      https://pl.aliexpress.com/item/4001006605345.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.b8515c0fHdh43R
      https://pl.aliexpress.com/item/1005002710322035.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0f1itCrO

      Usuń
  2. Przyglądam się temu dyfuzorowi i staram się dopatrzyć co tam się zmieniło względem niemodyfikowanego egzemplarza.
    Zamówiłem właśnie taki dyfuzor.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hi

    Would it be possible for you to elaborate on what resistor you used between the PID modified 12v output and the 12v LED Strip? Is it a 470 ohm resistor?

    Thank you

    OdpowiedzUsuń