niedziela, 27 września 2020

Naprawa elektroniki Baby Twin

Ostatnio trafił do mnie kawałek ekspresu, w zasadzie sama elektronika od Baby Twin która po podłączeniu ekspresu do zasilania natychmiast otwierała zawór trójdrożny ? Nie nie jest to ta ze zdjęcia tytułowego :) ta na zdjęciu przeżyła zwarcie przekaźnika a może w sumie nie przeżyła ?







          Na początek może małe objaśnienie co steruje zaworem trójdrożnym w ekspresie ? Za otwieranie oraz zamykanie zaworu odpowiedzialny jest mały optotriak o symbolach AQH3223 który posiada 7 wyprowadzeń i może zostać pomylony z jakimś scalakiem jeśli ktoś się nie zna na elektronice.

Elektronika Baby Twin

To maleństwo może obsłużyć napięcie sięgające 600v i prąd o natężeniu 1.2A, pompa nie potrzebuje aż tak dużego napięcia więc teoretycznie ten optotriak powinien być wieczny a tu uległ ewidentnemu uszkodzeniu i na jego wyprowadzeniach dało się zmierzyć że jest przebicie. Na nóżkach 6 oraz 8 opór powinien być praktycznie niemierzalny i sięgać mega omów a ja miałem opór na poziomie zaledwie 800ohm i nie dochodził on nawet do 1kohm ? Zasada działania jest bardzo prosta, na wyprowadzeniach 2 oraz 3 mamy diodę która pracuje na natężeniu 10mA oraz napięciu typowym 1.18v do 1.3v max. Na drugiej stronie obudowy znajduje się triak z dwoma wyprowadzeniami. Normalnie ma ich 3 ale tu są dwa z racji iż bramka jest uruchamiana światłem a nie napięciem jak w przypadku normalnego triaka. Taka konfiguracja pozwala na osiągnięcie separacji galwanicznej i dzięki temu taki optotriak może być sterowany mikrokontrolerem który na swoich wyprowadzeniach podaje stan wysoki o napięciu 5v, oczywiście z rezystorem który pomoże obniżyć natężenie do pożądanego aby nie uszkodzić diody. Z drugiej strony możemy obsługiwać dowolne urządzenie na napięcie przemienne 230v o ile nie przekroczymy natężenia prądu powyżej 1.2A bo wtedy możemy uszkodzić nasz optotriak. 

Nowe optotriaki AQH3223

Nowe Optotriaki zamówiłem z strony https://www.conrad.pl/p/przekaznik-ssr-photo-triac-panasonic-aqh3223-led-6-v-1-no-max-12-a-max-600-vac-504887 w cenie 8.03zł za sztukę i niestety 20zł za przesyłkę :/ Duże firmy wysyłają tylko kurierami więc musicie się liczyć z drogą przesyłką. Wydawało mi się że powinny do mnie dotrzeć wersję SMD a przyjechały THT i byłem zmuszony nóżki docinać ręcznie, dobrze że rozstaw pasował w obu wersjach to obyło się bez ponownego zamawiania. Chociaż może i lepiej bo wersja THT jest Zero-cross circuit a bynajmniej mam taką nadzieję.

Optotriaki po wymianie

Nie udokumentowałem wymiany optotriaków a już jestem po ich wymianie ale co nie co jeszcze wam o nich napiszę. To może jak wyliczyć sobie rezystor jeśli chcieli byśmy sterować ten układ napięciem 5v z kontrolera Arduino ? Musimy od napięcia zasilania 5v odjąć napięcie pracy 1.18v a w zaokrągleniu może być 1.2 i podzielić przez 10mA czyli 5v - 1.2v = 3.8v i dzielimy przez 0.01 czyli 10mA co daje nam wartość 380 czyli potrzebujemy do prawidłowego działania rezystor 380ohm. Jeśli taki nie występuje to możemy zastosować wyższy rezystor np. 390ohm i też nasz optotriak będzie prawidłowo funkcjonował.
Na zdjęciu powyżej możecie dostrzec iż rezystor o oznaczeniu R42 jest to rezystor o wartości 220ohm ? Czyli co pewnie popełniłem jakiś błąd, nic bardziej mylnego :) Rezystor obniżający prąd jest mniejszy ponieważ układ sterujący optotriakiem steruje go mniejszym napięciem 3.3v a nie 5v jak liczyłem wcześniej dla układu Arduino. Ale sprawdźmy to 3.3v - 1.2v = 2.1v : 0.01 = 210 zaś rezystor wlutowany w układ to 220ohm czyli wszystko się zgadza :D Rezystor SMD ma oznaczenie 221 a do odczytywania wartości rezystorów SMD polecam wam aplikację Electrodroid  pod system Android z której korzystam w takich przypadkach.

Optotriak w układzie

Patrząc w notę katalogową mamy zawarte schematy jak podłączyć optotriak czyli gdzie są piny sterujące oraz gdzie są piny odpowiedzialne za przewodzenie napięcia przemiennego 230V a także kierunek przewodzenia. Oraz dostrzec możecie iż te optotriaki dzielą się na dwa typy, jeden jest normalny a drugi Zero-cross circuit. Co to oznacza ? Prąd przemienny o częstotliwości 50Hz zmienia swoją wartość 100 razy na sekundę czyli jego wartość zaczyna się na plus 325V następnie przechodzi przez zero i kończy się na -325V i pewnie zastanawiacie się skąd 325V a nie 230V a to dlatego że 230V jest wartością skuteczną RMS a jeśli chcecie poczytać więcej o tym co drzemie u nas w gniazdku to zapraszam do Google :) Ok ale nie odbiegając od tematu co to jest "Zero-cross circuit" jest to załączenie tylko w tym momencie gdy prąd przemienny znajduje się dokładnie w zerze i układ nie załączy się ani w momencie maksymalnej sinusoidy ani w momencie gdy prąd będzie maksymalnie ujemny tylko załączenie nastąpi w momencie przejścia przez zero.

Schemat zawarty w nocie który znajduje się też na płytce Gaggia.

Układ zwierający wyjście przez rezystor oraz kondensator

Jako ciekawostkę powiem wam że w momencie kiedy ekspres działa ale pompa nie pracuje to jeśli użyjecie multimetru to zobaczycie normalnie napięcie 230v na wyjściu ?? Sam byłem zdziwiony i zacząłem szukać gdzie popełniłem błąd ?? Na całe szczęście błędu nie popełniłem a napięcie na wyjściu układu wynika z budowy samej płytki ekspresu. Wpierw zajrzyjcie do noty katalogowej, powyżej zamieściłem jej wycinek, na zdjęciu widać że pomiędzy nóżkami 6 a 8 znajduje się kondensator oraz rezystor. Czyli napięcie dochodzi do nóżki 8 powinno wyjść nóżką 6 ale że te obie nóżki są połączone poprzez kondensator i rezystor to na wyjściu widnieje cały czas napięcie 230v ale o bardzo małym natężeniu które nie jest w stanie uruchomić cewki elektrozaworu. W ramach testu wylutowałem szary kondensator ze zdjęcia i napięcie na końcówkach zniknęło całkowicie. Owy układ jest chyba jakimś filtrem w momencie gdy chcieli byśmy sterować układem za pomocą sygnału PWM a bynajmniej tak to jest przedstawione w nocie katalogowej. Tak więc aby sprawdzić optotriak można na chwilę wylutować kondensator i jeśli na końcówkach nie mamy żadnego napięcia to nie mamy przebicia na optotriaku :)
Mam nadzieję że temat się podobał i mam też nadzieję że będę miał więcej napraw związanych z lutowaniem a w następnym temacie pokażę wam co kryje w środku PID firmy Auber który przyleciał do nas prosto z USA a ja pozwoliłem go sobie otworzyć i machnąć mu kilka fotek przed montażem w Rancilio.
P.S widzieliście już nowe Rancilio z dwoma bojlerami i PIDem :) jak nie to zapraszam >>TUTAJ<<
Zatem do zobaczenia i do następnego moda :D A i nadal zbieram na nowy rower :P


Keep calm and make coffee

3 komentarze:

  1. Super artykuł! W końcu coś o Baby Twin (chyba najbardziej znienawidzony model z uwagi na konstrukcję grzania oraz preinfuzji - chyba ulegającej często awarii). Pisałem wcześniej do Ciebie zapytanie Dynamo ale częściowo już sobie poradziłem z problemami wyrzutu różnicówki - przebijający termostat grzałki pary, wymieniłem na używany powierzchniowy i problem zniknął :)
    Czy spotkałeś się z niedziałającym programem preinfuzji w Baby Twin?
    Po wciśnięciu przycisku na dotykowym panelu uruchamia się elektrozawór trójdrożny lecz pompa nie pracuje(muszę wyłączyć ekspres aby nie spowodować pętli zwarcia cewki podczas dotknięcia innego przycisku).
    W przypadku pozostałych dwóch programów nie mam problemów z parzeniem kawy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, ja mam właśnie pierwszego Twina na warsztacie i nie wiem jak się za niego zabrać ? Grzałka przepuszcza parę i ekspres dziwnie się zachowuje ? Sprawdziłem grzałkę i zwarcia brak, bimetalik na grzałce działa i rozłącza po podgrzaniu, zabezpieczenie termiczne sprawne a ekspres nie generuje pary WTF ? Wraz z ekspresem otrzymałem film jak to wygląda obecnie, czy twój też się tak zachowuje ?
      https://www.youtube.com/watch?v=n1c112E6jkY&ab_channel=domdom

      Usuń
  2. Na pewno osoba bez doświadczenia nie poradzi sobie z taką naprawą. Szczególnie przy tak zaawansowanym obwodzie drukowanym. Najlepiej zadanie powierzyć fachowcom, tak samo jak tworzenie tego rodzaju płytek do urządzeń elektronicznych. Od ich prawidłowego zaprojektowania i wykonania zależy to jak dana maszyna będzie działać.

    OdpowiedzUsuń