sobota, 2 stycznia 2016

Rozbiórka i czyszczenie zaworu trójdrożnego.

Zawór trójdrożny jest bardzo ważną rzeczą w naszym ekspresie. Dzięki niemu resztki ciśnienia z koby kierowane są do zbiornika ociekowego, ale co za tym idzie resztki kawy i innych osadów również przez niego przechodzą. Wykonywanie backflashu po pewnym czasie może nie przynosić odpowiednich rezultatów i wtedy jesteśmy zmuszeni go rozebrać i wyczyścić ręcznie.











            To może na początek zasada działania zaworu trójdrożnego w ekspresie Gaggia.


Źródło: http://www.stevenheaton.co.uk/blog_coffee/?p=218

Zawór trójdrożny to nic innego jak tłoczek poruszający się w polu magnetycznym wytwarzanym przez cewkę zasilaną napięciem 230v, w tym przypadku występują tutaj dwa stany czyli pod napięciem i bez napięcia dające dwa położenia tłoczka.

ENERGISED - jest to stan pod napięciem, czyli w momencie kiedy włączamy przycisk robienia kawy załącza się pompa i zawór otrzymuje napięcie na cewkę. Tłok zostaje podciągnięty do góry przez pole elektromagnetyczne wytworzone w cewce i otwiera się przepływ pomiędzy dwoma otworami, jednocześnie zamykając górny odpływ do którego jest podłączony czarny gumowy wężyk. Woda zostaje przepchnięta z bojlera do grupy a następnie ląduje na dyfuzorze i przepływa przez sito.

DE-ENERGISED - jest to stan po odłączeniu napięcia, czyli w momencie kiedy wyłączyliśmy przycisk robienia kawy. Tłok zostaje dopchnięty w dół przez sprężynę stożkową blokując przepływ pomiędzy bojlerem a grupą jednocześnie otwierając górny przepływ, dzięki temu zostaje uwolnione nagromadzone ciśnienie w układzie i wyrzucone poprzez zawór do zbiornika ociekowego.

Cewka zaworu Gaggia

Cewka jest produktem który w przypadku spalenia możemy zakupić oddzielnie i nie musimy wcale kupować nowego zaworu wraz z cewką za cenę 180zł. Lecz jeśli naprawdę potrzebujecie zakupić sobie nowy zawór trójdrożny to znajdziemy go bez problemów w necie.
www.north.pl kosztuje on 182.29zł Brutto, jego nr. na stronie to 996530008021
www.atp-czesci.pl kosztuje on 188.82zł Netto plus 23% podatku da to nam 232.24zł Brutto nr.katalogowy to 1120366.
Jeśli chodzi o te zawory to wybrał bym ten drugi droższy, ten pierwszy jest marki Saeco i widziałem go w ekspresie Gaggia New Baby Dose w który miałem przyjemność montować zawór nadciśnienia OPV http://gaggiaclassicmods.blogspot.com/2015/05/troche-z-innej-beczki-czyli-gaggia-new.html.

Zdjęcie całej grupy Gaggia New Baby Dose
Jest on mniejszy, ma mniejszą cewkę co z resztą widać na zdjęciu powyżej. W porównaniu z oryginalnym zaworem Gaggia z modelu Classic jest on trochę mizerny ale oczywiście będzie do nas też pasował, rozstaw otworów jest taki sam jak w Gaggia Classic.


Bardzo dobrze można porównać te zawory w filmie powyżej w którym autor wymienia zawór Saeco na większy taki jak w Gaggia Classic, film opisuje wymianę zaworu trójdrożnego w Gaggia Baby Twin w którym padł on zaledwie po kilku miesiącach pracy. Oba zawory pokazano razem na filmie w 3min i 50sek.
Do rozebrania zaworu potrzebujemy 3 klucze płaskie, pierwszy 14mm do odkręcenia cewki. Drugi 10mm do ściągnięcia górnej części mocowania wężyka i 19mm do rozkręcenia korpusu w którym pracuje tłok.

Zawór po zdemontowaniu cewki

Zawór po zdemontowaniu górnej części mocującej wężyk.

Zawór ze zdjęć jest już po czyszczeniu więc postanowiłem rozebrać go ponownie dla celów edukacyjnych. Po zdjęciu cewki zdemontowałem górne mocowanie wężyka, używamy do tego klucza 10mm.

Widok tłoka wewnątrz zaworu

Od góry widać pracujący wewnątrz tłoczek, od tej strony nie ma co próbować go wyciągać gdyż trzyma go od wewnątrz sprężyna stożkowa. Jedyny sposób na jego wyciągniecie to rozdzielenie dolnej obudowy z środkową obudową do tego właśnie potrzebuję klucza 19mm.

Zawór po rozdzieleniu obudów.

Dolna obudowa zaworu trójdrożnego

Po rozłożeniu zaworu trójdrożnego to właśnie w tym miejscu zobaczymy najwięcej osadów z kawy czy kamienia który wytrąca się z wody. Niedomykający się zawór trójdrożny będzie puszczał parę na dyfuzor w trakcie spieniania mleka i to dosyć obwicie, u mnie było to mocno zauważalne przed wyczyszczeniem zaworu trójdrożnego. Ja do usuwania osadów używam gąbki ściernej 3M FINE jednostronnej, są to arkusze gąbki o grubości około 5mm pokryte drobnym ścierniwem. W przeciwieństwie do papieru ściernego gąbka daje się formować i wciskać we wszystkie zakamarki, dzięki niej wyczyścimy trudno dostępne miejsca oraz gwinty z osadów i nalotów. Na zdjęciu powyżej widać że korpus lśni po czyszczeniu gąbką 3M FINE, wszystko zostało dokładnie oczyszczone.


Źródło: http://chemiczna-hurtownia.pl/pl/p/Gabka-scierna-na-piance-Fine-3M-03809-115-x-140-mm/194
Koszt jednego arkusza gąbki 3M FINE to około 5zł, nie są to astronomiczne koszty a ułatwi nam ona życie w czyszczeniu czy polerowaniu elementów.
Ostatnio odkryłem że podobną gąbkę można kupić w sklepach z lakierami samochodowymi i to w dodatku z metra. Używa się jej w różnych gradacjach do szlifowania i polerowania lakieru samochodowego, zatem warto zajrzeć do jakieś pobliskiego sklepu przed jej zakupem w internecie.

Tłok zaworu trójdrożnego, widok z góry.

Tłok zaworu trójdrożnego widok części która dochodzi do dolnego korpusu i go uszczelnia. 

Jeśli przyjrzymy się tłoczkowi który pracuje wewnątrz to z dwóch stron zauważymy gumowe uszczelki.


Po wyciągnięciu dolnej uszczelki która dolega do korpusu wewnątrz znajdziemy jeszcze kilka elementów. Do wyciągnięcia tej uszczelki potrzeby będzie jakiś cienki śrubokręt ale nie za ostry aby jej nie uszkodzić gdyż nie dokupimy jej nigdzie.

Tłoczek zaworu z wyciągniętymi elementami.


Zawór trójdrożny w przekroju.

W taki oto sposób zawór trójdrożny jest rozebrany na części pierwsze, po czyszczeniu oczywiście kolejność odwrotna do obecnej :)

Keep calm and make coffee