poniedziałek, 6 lipca 2015

Gaggia Espresso Pure, naprawa uchwytu grupy.

Ostatnio wpadł mi w ręce nie tani lecz plastikowy ekspres Gaggia Espresso Pure. Plastiku w nim co nie miara a ci co są przyzwyczajeni do wyglądu Gaggia wewnątrz to trochę mogą się zdziwić.























            Ekspres Gaggia Espresso Pure odbiega od ekspresów Gaggia jakie do tej pory wewnątrz widywaliśmy, wewnątrz znajduje się ta sama grupa co w SAECO NINA. Nie jest to tak jak w Gaggia Classic czy innych modelach blok grzewczy lecz bojler z nierdzewki z zatopioną w wodzie grzałką. Uchwyt grypy jest aluminiowy przykręcony na zewnątrz nierdzewnego wykonanego z cienkiej blachy bojlera.

Gaggia Espresso Pure

No i to własnie ten aluminiowy uchwyt grupy ulega właśnie awarią. Z racji że uchwyt został wykonany z alu są w nim wklejone dwa kawałki plastiku które mają zapobiec wycieraniu się aluminium. Z czasem one też się wyrabiają a klej puszcza, w modelu który kupiłem też był ten sam problem. Po przejrzeniu kilku tematów w internecie okazało się że jest to problem dość powszechny w tych grupach i nie tylko mój ekspres stracił plastik z uchwytu grupy. 



Tutaj zamieszczam filmik osoby która borykała się z takim samym problemem jak ja. No ale dobrze śrubokręt w rękę i zaczynamy rozkręcać maleństwo. Zacząłem od wyjęcia zbiornika z wodą oraz od zdjęcia chromowanej obudowy przycisków i kontrolek.

Demontaż obudowy

Następnie odkręciłem śruby i zdjąłem górną pokrywę z ekspresu, nie chciałem rozłączać wszystkich kabli a więc pokrywa gdzieś sobie tam dyndała na całym okablowaniu.


Teraz od spodu odkręciłem całą grupę, co okazało się nie takie proste bo chyba śruby były zamocowane na klej i naprawdę musiałem użyć sporo siły aby je stamtąd powykręcać.



Następne cztery śruby trzymają całość, górną i dolną część bojlera oraz uchwyt grupy.

Rozbiórka bojlera i wydobycie uchwytu grupy.

Rozbiórka bojlera i wydobycie uchwytu grupy.


Kamienia i osadu kawowego było niewiele więc nie miałem za dużo czyszczenia.

Uszkodzony uchwyt grupy, jeden z plastików okleił się.

Uszkodzony uchwyt grupy.

Jest i nasza usterka, jak już mówiłem w tej grupie to częsty przypadek który powtarza się i u innych osób. Musimy się z tym liczyć że prędzej czy później pewnie i nas to spotka jeśli posiadamy taki ekspres lub już spotkało :) Nowy uchwyt grupy to nie problem, problemem jest może raczej cena części 165zł a dostaniemy go tutaj na www.north.pl lub jeśli nam się poszczęści to kupimy jakąś używkę na www.allegro.pl. Z racji że jest to ta sama grupa co w SAECO NINA nasze pole poszukiwań nieco się powiększa.
Ja jednak postanowiłem naprawić to samemu, urwałem i drugie mocowanie co okazało się bardzo proste bo prawie się nie trzymało. Następnie wyczyściłem wszystko z resztek kleju i dokładnie odtłuściłem a potem użyłem Poxipolu aby wkleić plastiki. Następnego dnia kiedy Poxipol uzyskał swoją właściwą twardość spiłowałem pilnikami wszystkie wystające kawałki kleju. Nie usuwałem ich od razu gdyż rozsmarował bym Poxipol po uchwycie grupy.

Poprawa gwintów mocujących grupę do obudowy.

Poprawa gwintów mocujących grupę do obudowy.

Po złożeniu bojlera musiałem jeszcze poprawić gwinty w mocowaniu grupy, wcześniej nie byłem w stanie ich odkręcić a teraz nie mogłem śrub przykręcić. Wewnątrz był jakiś czarny klej do gwintów, sam żadnego nie posiadam a więc na razie musi być bez żadnego kleju.

Pompa która wysuwa się z swojego mocowania w korpusie.

Poprawki wymagała jeszcze pompa która miała tendencje do zsuwania się z mocowania i zamiast być właściwie umocowana wisiała sobie bezwładnie. Wiadomo gumy wtedy nie będą tłumić a pompa będzie głośna i będzie obijać się o obudowę wewnątrz. Tak też do mnie ekspres przyjechał, pompa wysunęła się już w transporcie.

Grupa po zmontowaniu, pompa na miejscu.

Trytytki jako zabezpieczenie pompy przez spadaniem.

Trytytki jako zabezpieczenie gum pompy

Po właściwym ustawieniu pompy sprawę załatwiły dwie plastikowe opaski (Trytytki) które przewlekłem przez otwory gum pompy, teraz pompa jest na swoim miejscu i już nigdzie nie spadnie.
Po ponownym zmontowaniu całości czas na test ciśnieniowy czy wszystko trzyma prawidłowo.

Test ciśnienia Gaggia Espresso Pure

Test ciśnienia jak najbardziej w porządku, ciśnienie statyczne na wyjściu to 14bar. To nie pomyłka ekspres ma naprawdę duże ciśnienie na wyjściu z racji iż w zestawie znajdują się sita ciśnieniowe.

Oryginalne sita Gaggia Espresso Pure

Oryginalna kolba Gaggia Espresso Pure

Sita oraz kolba Gaggia Espresso Pure

W normalnym sicie cała kawa jest przeciskana ciśnieniem przez dużą ilość dziurek zaś jak widać tutaj kawa jest przeciskana przez dziurkę jedną która ma około 1mm średnicy a więc potrzebna jest naprawdę duża moc aby to wszystko tam przeszło przez tą małą dziurkę. Okropna jest oryginalna wylewka kolby, jest mało estetyczna i w dodatku plastikowa. W tym ekspresie widać już słabe wykonanie i to że raczej wykonały go małe Chińskie rączki. Za co mogę go pochwalić a mianowicie za bardzo cichą pracę pompy, pracuje naprawdę cichutko. Chodź przy pierwszym uruchomieniu myślałem że chyba coś z nim nie tak bo czekałem dobre 45 sekund zanim woda przeszła przez cały układ w ekspresie i wypełniła bojler. Za zawór pary też go bardzo lubię który jest oryginalnie rozbieralny, wystarczy wyciągnąć zawleczkę i wykręcić sworzeń iglicy. Szkoda że w innych modelach jest on zawalcowany a tutaj proszę można go wygodnie wyczyścić.
Czy ten ekspres można zmodyfikować na niskie ciśnienie hmmmmm poszpergałem w necie i widzę że w prosty sposób można >>> LINK <<< Tutaj jak widać jednej osobie już się to udało, dokładając do oryginalnego zaworu gumowe oringi co spowodowało rozluźnienie sprężyny. Dzięki temu zawór otwiera się pod niższym ciśnieniem.



Patrząc na układ zamocowania pompy i na zawór oryginalnie zamocowany to wszystko wygląda tak samo jak w Gaggia New Babby Dose, a przecież ja już przerabiałem taki układ i montowałem profesjonalny regulowany zawór OPV. Skoro to wszystko wygląda identycznie to można by się pokusić o montaż profesjonalnego zaworu OPV dla przypomnienia temat TUTAJ.
To tyle jeśli chodzi o ekspresik, do zobaczenia do następnego moda :)

keep calm and make coffee

3 komentarze:

  1. Cześć, czy to oznacza, że bez modyfikacji zaworu nie da się używać tego ekspresu ze zwykłymi, pojedynczymi sitkami? Ciśnienie będzie zbyt wysokie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, ekspres jest na kawę mieloną i sito Perfect Crema i aby korzystać z normalnych sit niskociśnieniowych musisz zmodyfikować zawór lub zakupić w UK zestaw sprężynek które umożliwiają obniżenie ciśnienia. Możesz też przyciąć sprężynkę w obecnym OPV ale trzeba to robić ostrożnie aby nie przesadzić bo będzie za niskie ciśnienie.

      Usuń
  2. Dzięki, właśnie wypatrzyłem na eBay'u, że ktoś sprzedaje same sprężynki :) Muszę się zastanowić, czy chce mi się w to bawić.

    OdpowiedzUsuń