niedziela, 21 czerwca 2015

Gaggia Classic i tylko jeden wężyk w zbiorniku.

           Postanowiłem przerobić układ z dwoma wężykami Gaggia na tylko jeden. Raz że wygląda to estetyczniej a dwa że już kilka razy się przez nie poparzyłem na gorącym ekspresie przy chowaniu zbiornika z wodą.






















           Gaggia to bardzo ładny ekspres i świetnie się prezentuje lecz zawsze bolące dla moich oczu były te wężyki które wisiały w zbiorniku. Jeden od pobierania wody a drugi który spuszczał nadmiar ciśnienia z zaworu OPV. Kilka razy z resztą dzięki nim się oparzyłem przy wkładaniu zbiornika na gorącym ekspresie o uchwyt grupy. Rozwiązanie było bardzo proste i widziałem już taki układ w Gaggia New Baby Dose, teraz wystarczyło zakupić jedynie odpowiedni trójnik.

Trójniki zakupione na Allegro

Sam nie wiedziałem jakiego dokładnie rozmiaru trójnika będę potrzebował aby przypadkiem wężyk z niego nie spadał więc zamówiłem dwa. Ten większy jest pod wężyk 8mm zaś mniejszy pod wężyk 6mm,  większy kosztuje 3zł a mniejszy 2zł i 7zł za przesyłkę. Na szczęście oba zakupiłem u jednego sprzedawcy na allegro. Opisany jest jako "Trójnik spryskiwaczy uniwersalny" są też trójniki w kolorze białym opisane są jako "Trójnik złączka paliwa" bardziej podobał mi się czarny więc zamówiłem czarne. Wcześniej szukałem takich trójników na miejscu w sklepach samochodowych lecz te oferowane były pod wężyk 4mm i były bardzo małe.
Co do moich trójników okazało się że ten pod wężyk 6mm jest wystarczający w zupełności, wężyki wchodziły na niego dość ciasno i nie spadały pod ciśnieniem.


Pomału z każdym modem zaczyna mi brakować miejsca wewnątrz mojej Gaggia ale na niewielki trójnik jeszcze trochę go starczy.


Zamontowanie nowego trójnika to nic nadzwyczajnego. Musiałem rozciąć wężyk doprowadzający wodę z zbiornika do pompy na dwie części i tam wpiąć się z nowym trójnikiem. Następnie wężyk który odprowadza wodę z zaworu OPV zamiast odprowadzać ją do zbiornika połączy się z nowym trójnikiem. Eh łatwiej powiedzieć niż wykonać bo musiałem w tym całym moim gąszczu kabli i manometra wyciągnąć pompę wody.


Trójnik przed osadzeniem wewnątrz.

Gaggia, trójnik już wewnątrz.

Zamontowany nowy trójnik

Końcowy efekt cieszy oczy, trójnik podłączony. W trakcie pracy ciśnienie które cofa się z zaworu OPV trafia do tego samego wężyka co pobiera wodę ze zbiornika. Ciśnienie nie powoduje spadania wężyków co bardzo mnie ucieszyło, nawet doszedłem do pewnych wniosków że jest to bardzo dobre rozwiązanie. Dlaczego dobre rozwiązania, ponieważ woda która wychodzi z zaworu OPV jest już cieplejsza niż ta ze zbiornika a więc mieszając się przed pompą do bojlera trafi woda o kilka stopni cieplejsza niż zwykle. Dzieje się tak gdyż zawór ogrzewa się tak samo jak cała grupa i gdzieś to ciepło musi oddać, tak więc dostaje je woda która przez niego przepływa. W normalnym układzie trafi ona do zbiornika i wymiesza się z dużą ilością zimnej wody a tutaj trafia do trójnika i miesza się tuż przed samą pompą, jednym słowem trójnik służy jednocześnie jako mały wymiennik ciepła.



Jeszcze ładniejszy był by trójnik mosiężny ale możne to już przerost formy nad treścią, chodź można takie znaleźć w układach instalacji gazowych do samochodu. Na www.allegro.pl widziałem taki w dziale z częściami do instalacji gazowej, mi taki nie potrzeby lecz może ktoś inny będzie wolał taki zamontować.
Tak czy tak modzika kończę upiększonym ekspresem i pyszną kawką :)

Keep calm and make coffee

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz