poniedziałek, 15 lutego 2021

Zasilanie LED prosto z PIDa XMT7100

Kiedy czas nie pozwala człowiekowi pracować w spokoju wpadamy na różne dziwne rozwiązania, tak było i tym razem gdy okazało się że nie mam w domu zasilacza dla LEDów a w niedzielę go nie kupię to trzeba było ruszyć głową i poszukać sobie napięcia 12v dla zasilania małego panelu podświetlającego zbiornik.











           W poszukiwaniu zasilania rozkręciłem sterownik XMT7100 i dokonałem pomiarów w kilku miejscach, już po chwili uświadomiłem sobie że znajdę tam kilka różnych napięć jak 5v czy w przybliżeniu 14v. Typowego napięcia 12v nie znalazłem a po zmierzeniu jeszcze jednego sterownika w tym samym miejscu rozrzut był jeszcze większy bo tam zamiast 14v było blisko 16v a dokładnie 15.9v ?? No jak widać pan Chińczyk z jakością komponentów się nie postarał za tą cenę i z stąd pewnie taki rozrzut napięć na układzie. 

Punkty napięć na układzie zasilania.

Ok napięcie 14v wziąłem z napięcia sterującego wylutowanym przekaźnikiem, sterowanie w sterowniku XMT7100 jest odwrotne co oznacza że na wyjściach na stałe widzimy napięcie zasilania a włączana lub wyłączana na wyjściu jest masa urządzenia poprzez tranzystor Q1. Aby wyprowadzić przewody po za układ wylutowałem konektor od uziemienia i przeprowadziłem przewody przez obudowę. Czytając w tym miejscu pewnie zastanawiacie się co za wariat usuwa uziemienie układu, też się z tym zgodzę tylko że uziemienie w sterowniku XMT7100 jest fałszywe !! Konektor istnieje ale nie jest on fizycznie połączony z żadną częścią na płytce zasilania a więc jeśli będziecie mieli zwarcie to nie ma czegoś takiego jak uziemienie w tym sterowniku i pójdzie on z dymem ?? To pseudo uziemienie to pozostałość po kopii sterownika Auber, w tym miejscu powinien być pin odpowiedzialny za sterowanie drugim SSRem a że go nie ma to pan Chińczyk opisał go sobie jako uziemienie. Planuję zrobić długi temat o dokładnym porównaniu tych sterowników bo wygląda na to że z XMT7100 szło by zrobić Aubera z preinfuzją tylko wyciągnięcie wsadu z PICka który jest zabezpieczony dla mnie jest niemożliwe :(

Przewody wyciągnięte przez obudowę

Przewody podłączone do sterownika.

Teraz jak patrzę na to co zrobiłem to muszę przyznać że trochę zje... :) Przecież wcześniej sam napisałem że napięcie stałe do zasilania przekaźników jest cały czas na wyjściu więc można biegunem dodatnim podpiąć się pod któryś z konektorów od przekaźników a zamiast wylutowywać konektor uziemienia to mogłem się pod niego podpiąć przewodem od GND i zamiast wyprowadzać dyndające przewody miał bym wszystko ładnie podpięte pod terminale śrubowe Ehhhh. Ok ale na przyszłość wiem czego nie robić w takim układzie :D

Sterownik gotowy do złożenia w całość.

Nadal jednak mamy to 14v a nie 12v którym powinienem zasilać LEDy ?? czy możemy zasilać ledy 14 voltami ? Odpowiedź brzmi Tak ale raz że świecą one bardzo mocno a dwa że pobierają więcej prądu i zapewne szybciej się spalą a po trzecie nie wiem na ile jest obliczony zasilacz w XMT7100 więc lepiej nadmiernie go nie obciążać. Zrobiłem pomiary, przy 12v panel pobiera 100mA = 1.2W a przy 14v jest to już 150mA = 2.1W czyli moc pobierana przez panel LED urosła prawie dwukrotnie a mały panel świeci teraz aż za jasno. W teorii fajnie by było założyć jakiś regulator liniowy i ustabilizować to napięcie do pożądanych 12v ale regulator jest duży a w obudowie miejsca brak :( Założyłem na przewód duży 2 Watowy rezystor o wartości 42ohm +/- 5% a w realu pomiar wychodził mi że ma on jakieś 38ohm co po podłączeniu do 14v dało pobór 90mA = 1.26W czyli moc pobierana przez panel LED powróciła powiedzmy na poziom przy którym panel był by zasilany przez napięcie 12v.

Panel LED przyklejony nad zbiornikiem

XMT7100 po montażu w obudowie.

Oświetlenie zamontowane, wyłącznik na tyle pełni rolę włączania i wyłączania światła w zbiorniku. Ekspres który był tutaj przerabiany był pierwszym w którym udało mi się całkowicie przerobić elektrykę więc z tyłu na obudowie PIDa nie jest już potrzebny przełącznik do blokowania auto wyłączenia ekspresu. Myślę że następnym razem wykorzystam to sztuczne obciążenie i podlutuję do niego ścieżkę od GND aby nie wyprowadzać już żadnych kabli po za obudowę PIDa. Jeśli mi się uda to wlutuję do środka jakiś regulator aby mieć pewne 12v na wyjściach, dla przekaźników SSR to bez różnicy te dwa volty ale dla panelu LED różnica jest ogromna tylko muszę gdzieś miejsce wygospodarować na regulator ?

Ekspres skończony 

Mam nadzieję że temat wam się podobał a zawarte informacje w nim przydadzą się wam tak samo jak i mi, przy następnej okazji postaram się wlutować stabilizator do wewnątrz sterownika oraz nie wyprowadzać przewodów po za jego obudowę aby wszystko kończyło się na terminalu śrubowym :)
Do zobaczenia i do następnego moda :)


Keep calm and make coffee

1 komentarz:

  1. Wow,
    Another amazing work.
    I like the wire outfeed solution so much, it's very neat, I was struggling a lot with that when I had the same issue and had to use the PID as a PSU 🤣

    OdpowiedzUsuń