wtorek, 28 listopada 2017

Gaggia brak podświetlania w przełączniku.

            Jakiś czas temu ktoś do mnie napisał z dziwnym zapytaniem. Chciał się dowiedzieć gdzie kupi całą konsolę gdyż nie świeci mu jedna lampka kontrolna w przełączniku. Chciałem mu odpisać że może to naprawić lecz podał niewłaściwego maila zwrotnego i nie byłem mu w stanie odpisać. Myślę że ten poradnik powstał dzięki właśnie tej osobie, zatem do dzieła.











Znalazłem już kiedyś taki poradnik na niemieckiej stronie, bardzo dobrze on opisuje co należy wykonać i dzięki niemu mogłem sam sprawdzić czy rzeczywiście to wszystko zadziała tak jak powinno. Link do poradnika jest tutaj: https://www.kaffeewiki.de/wiki/Reparatur_des_Hauptschalters_der_Gaggia_Classic_Coffee oraz wersja PDF do ściągnięcia jest TUTAJ.
Konkretnie poradnik opisuje naprawę lampki sygnalizującej nagrzanie bojlera, jest ona podłączona przez rezystor 150Kohm.

Rezystor 150Kohm Gaggia Classic

Rezystor sam w sobie jest nietypowy i po jego awarii tracimy podświetlenie przełącznika, na zdjęciu widać oryginalny wymontowany rezystor z klawiatury Gaggia Classic. Nie da się go dokupić, szukałem już wszędzie takiego rezystora. Dlatego do naprawy klawiatury będzie potrzebna neonówka wraz z zamontowanym rezystorem na jednej nóżce.

Neonówki

W przełączniku jest mało miejsca a po przeróbce trzeba będzie upchać tam neonówkę wraz z dodatkowym rezystorem. W sklepach stacjonarnym w moim mieście nie było odpowiednich neonówek które mógłbym wykorzystać do naprawy klawiatury. Po prawej widoczna duża neonówka plus oddzielnie zakupiony rezystor, jest ona za duża aby mogła zmieścić się w przełączniku. Po lewej widoczna dobra neonówka z już zgrzanym rezystorem o wymiarach 3.8mm x 10mm. Jest to wymagany wymiar neonówki jaki trzeba zastosować aby zmieściła się z rezystorem w przełączniku. Neonówki są dostępne na www.allegro.pl w cenie 2 do 3 zł za sztukę. Te które kupiłem są nawet lepsze gdyż nie mają metalowego łącznika pomiędzy neonówką i rezystorem a są zgrzewane. Neonówka z niemieckiego poradnika dostępna jest w sieci CONRAD o numerze katalogowym Nr. 724980. Link do neonówki dostępny tutaj: https://www.conrad.pl/p/zarowka-neonowa-230-v-025-w-14-ma-barthelme-zawartosc-1-szt-724980. Kolor świecenia zakupionych przez mnie neonówek opisany był jako pomarańczowy a ta które znajduje się w linku powyżej jest teoretycznie czerwona ale ja nie widzę większych różnic w świeceniu po umieszczeniu w klawiaturze.

Klawiatura Gaggia Classic tył

Klawiatura Gaggia Classic po oklejeniu

Wpierw musiałem okleić klawiaturę, po wypchnięciu sworznia na którym trzymają się przełączniki bez jej oklejenia lub wsadzenia w jakiś ścisk po prostu by mi się wszystko rozsypało. Nie jest filozofią poskładać wszystko do kupy później ale po co robić sobie niepotrzebną robotę.

Klawiatura Gaggia Classic

W następnej kolejności musiałem usunąć boczne blaszki aby ułatwić sobie dostęp do sworznia w klawiaturze.

Klawiatura Gaggia, wysunięty sworzeń.

Klawiatura Gaggia, wysunięty sworzeń. 

Przed wypchnięciem sworznia całość trzeba położyć na czymś płaskim np. na biurku klawiszami do niego. Po dociśnięciu wszystkich klawiszy sworzeń wyjdzie swobodnie, sprężyny które są pod klawiszami pchają na tyle mocno że utrudniają rozebranie całości.


Mimo zaizolowania klawiszy widać na zdjęciu  że reszta przełączników wywiera bardzo mocny nacisk na izolację co z resztą widać na zdjęciu powyżej. W środku pozostały jeszcze 3 sprężyny, dwie na środkowym przełączniku oraz jedna na przełączniku zasilania.

Zdemontowany przełącznik wraz z sprężyną oraz blaszką załączającą.

Klawiatura, widoczna obudowa rezystora wraz z sprężyną kontaktową

Klawiatura, widoczna obudowa rezystora oraz kawałek rezystora


Wewnątrz tego przełącznika który rozebrałem znajdują się dwie sprężyny oraz blaszka załączająca. Jedna sprężyna jest standardowo do włączania i wyłączania a druga tworzy mostek pomiędzy stykami rezystora i neonówką. Po jej usunięciu widać kawałek rezystora w tym szpiczastym otworze który stanowi obudowę rezystora.

Miejsce które należy wcisnąć aby uwolnić rezystor

Wpychając ten plastik zostaje zwolniony rezystor i obudowa rezystora neonówki. Oczywiście bez przesady z używaniem siły, wszystko robimy delikatnie aby niczego nie połamać.

Rezystor wraz z obudową po zdemontowaniu.

Klawisz przełącznika z zdemontowanym reflektorem.

Klawisz przełącznika, widoczna oryginalna neonówka.

W zdemontowanym już przełączniku musiałem teraz wymienić neonówkę na nową, wpierw trzeba było wypchnąć czerwony reflektor. Dojść do niego można cienkim śrubokrętem wchodząc od tyłu przełącznika, oczywiście należy robić to bardzo ostrożnie jeśli chce się mieć później co montować z powrotem.

Po lewo oryginalna neonówka Gaggia, po prawo nowa wraz z rezystorem.

Nowa neonówka po małej modyfikacji.

Jak widać stara neonówka jest większa lecz nie mogłem zastosować znów takiego samego rozmiaru gdyż nie było by wtedy miejsca na rezystor neonówki. Nową neonówkę należy powyginać tak jak na zdjęciu aby upchnąć ją w przełączniku, izolacja na jednej z nóżek zapobiegnie przed zwarciem się nóżki zasilającej za rezystorem co doprowadziło by do zwarcia i spalenia neonówki.


Klawisz przełącznika wraz z nową neonówką i rezystorem.

Klawisz przełącznika z widocznymi nowymi wyprowadzeniami neonówki.

Po włożeniu nowej neonówki do przełącznika musiałem odpowiednio pozaginać nóżki neonówki aby umieścić je na swoich miejscach. Jedna z nóżek wystaje w miejscu środkowej sprężyny a druga zaś w miejscu sprężyny rezystora co widać na zdjęciach powyżej.

Rezystor oraz sworzeń go zastępujący.


Rezystor nie jest już potrzeby, trzeba go zastąpić czymś co umożliwi kontakt i przepływ prądu w  obwodzie. Ja z kawałka śruby M3 wypiłowałem sobie sworzeń o wymiarach 2.1mm x 6mm aby zastąpić nim owy rezystor. Umieszczamy obudowę rezystora w klawiaturze a następnie wsuwamy od góry do niej nasz nowy sworzeń łączący. W tym momencie przydaje się pęseta, nie łatwo jest tam sięgnąć grubymi paluchami.


Klawiatura zaraz po złożeniu, przed założeniem reflektora.

Na samym końcu zamontowałem czerwony reflektor, można też wstrzymać się z montowaniem reflektora do momentu kiedy upewnimy się że przełącznik rzeczywiście działa prawidłowo. Teraz pozostaje już tylko całość poskładać w kolejności odwrotnej niż ta którą mieliśmy na początku. Najwięcej problemów zajęło mi umieszczenie blaszki oraz sprężyn na swoim miejscu i ściśnięciu tego wszystkiego ponownie tak aby wszystko działało prawidłowo. Za pierwszym razem się nie udało, po złożeniu przełącznik gdzieś źle mi się ułożył i nie przełączał się w sposób płynny. więc musiałem wyciągnąć sworzeń jeszcze raz i od nowa poukładać blaszkę oraz sprężyny.


Klawiatura podpięta na krótko pod mój działający ekspres.

Klawiatura którą przerabiałem nie pochodziła z mojego obecnie używanego ekspresu, dlatego finalnie do testu końcowego musiałem podpiąć ją na krótko pod mój ekspres i sprawdzić czy wszystko działa tak jak powinno. Jak widać na powyższych zdjęciach klawiatura po wymianie neonówki działa jak nowa, patrząc na świecenie nowej neonówki nie widać różnic w kolorze i mocy. Wiem że zdjęcia często przekłamują w szczególności te robione przy małej ilości światła ale naprawdę jeśli bym podszedł do takiego ekspresu i ktoś by mi tego nie powiedział to patrząc na klawiaturę nie wiedział bym że była naprawiana. 
Mam tylko nadzieję że osoba która kiedyś do mnie pisała jeszcze nie wyrzuciła kasy w błoto i nie kupiła całej nowej klawiatury. Szkoda by było wydawać masę kasy na coś co można naprawić samemu za jakieś 3zł lub 10zł licząc z przesyłką.
A jeśli już naprawdę potrzebujecie nowej klawiatury do ekspresu to jest ona dostępna na stronie http://www.atp-czesci.pl jej numer katalogowy to 1319323, zaś cena trochę szokująca 265,68zł Brutto do tego jeszcze musicie doliczyć przesyłkę kurierską w cenie 17zł.
Klawiatura jest dostępna też www.north.pl nr.oryginalny 996530054724 nr.katalogowy 732-UD-2410 nr.wolnorynkowy DM1475 cena: 202zł
Pozdrowienia i miłego modowania :)

Keep calm and make coffee

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz