Oczywiście ja wybrałem drugie rozwiązanie i przerobiłem swój zawór pary na rozbieralny.
Jak już wspomniałem nowy zawór pary jest finansowo nieopłacalny i można go nabyć tutaj www.north.pl . Koszt nowego zaworu 160zł jego numer katalogowy 732-WE-3369, numer oryginalny 996530006442. Z racji na cenę postanowiłem samemu zmodyfikować mój zawór pary, pogrzebałem trochę w necie i zabrałem się do działania.
Bardzo pomocny okazał się film jaki obejrzałem na www.youtube.com w którym jest pokazane jak zeszlifować zawór tak aby wykręcić główny sworzeń z zaworu pary.
Zawór jeszcze przed zmodyfikowaniem |
Zaopatrzony w szlifierkę własnej konstrukcji i kamień szlifierski zeszlifowałem kołnierzyk aż do pierścienia blokującego.
Zawór zaraz po pierwszym wykręceniu iglicy. |
Na zdjęciu widać osad na stożku iglicy który powodował jego niedomykanie się, gwint jest dość sporawy i teoretycznie mógłbym tak to zostawić. Istnieje jednak prawdopodobieństwo w którym jak bym się zapomniał i za daleko wykręcił zawór to nagle zawór by mi wystrzelił a razem z nim poleciała by gorąca para prosto na moją dłoń. Dlatego postanowiłem ponownie go zamknąć nakrętką z kołnierzem.
Wybór padł na gwint M12x1 drobnozwojny, na allegro zaopatrzyłem się w narzynkę za cenę 18zł z przesyłką.
Średnica zewnętrzna zaworu w miejscu gdzie zamierzałem naciąć nowy gwint wynosi obecnie 12.00 mm do 12.1 mm. Jest to stanowczo za dużo pod gwint drobnozwojny i powinna wynosić jakieś 11.5 mm do max 11.6 mm, dlatego też oszlifowałem miejsce gwintowania na rozmiar 11.6 mm. W momencie gdy nie zmniejszył bym średnicy którą zamierzałem gwintować to prawdopodobnie połamał bym narzynkę lub doprowadził do zgniecenia materiału i otwór wewnątrz zaworu uległ by zaciśnięciu. Spowodowało by to nieodwracalne zmniejszenie się otworu ponowne wkręcenie iglicy było by już niemożliwe.
Zawór po nacięciu gwintu |
Gwint jest czas na nakrętkę z kołnierzem blokującym. Udało mi się znaleźć bardzo ładne nakrętki w sklepie z pneumatyką http://www.tubes-international.pl/ Nie wiedziałem jeszcze jaką dokładnie będę potrzebował więc zamówiłem dwie różne na próbę. Ogólnie powinny być dostępne w każdym innym sklepie z osprzętem do pneumatyki.
Po lewej AI-13680-08, po prawej MW-2310004 |
Po lewej AI-13680-08, po prawej MW-2310004 |
Obie posiadają gwint M12x1, po lewej nakrętka mosiężna od łącznika mosiężnego typu AI o symbolu AI-13680-08 cena: 2zł. Po prawej nakrętka mosiądz niklowany od złącza nasadowego typu C ; MW-2310004 cena: 2.50zł. Wybór padł na nakrętkę mosiądz niklowany, niestety cało mosiężna nakrętka od złącza typu AI jest zakończona wewnątrz promieniem pod baryłkę a musi być zakończona na prosto tak jak nakrętka niklowana od złącza typu C. Otwór w nakrętkach to fi 8mm niestety to trochę za dużo i ja do wewnątrz dodałem jeszcze podkładkę ze stali nierdzewnej z otworem fi 6.5mm, jest to standardowa podkładka pod śrubę M6 lecz musiałem ją delikatnie oszlifować po zewnątrz tak aby weszła do wewnątrz nakrętki na wymiar około 11.6mm
Nakrętka z oszlifowaną podkładką przygotowana do pierwszego montażu |
Śrubę którą zakupiłem jako dawcę to śruba od suportu rowerowego mini isis, w sklepie rowerowym zapłaciłem za nią 2zł. Teraz swobodnie mogłem wkręcić wszystko w uchwyt trójszczękowy nie gniotąc przy tym nakrętki.
Nakrętka po oszlifowaniu czoła, zeszlifowane zostało 2.5 mm |
Nakrętkę da się też przerobić ręcznie na papierze ściernym, mosiądz pokryty miedzią jest bardzo miękkim materiałem i używając papieru ściernego o gradacji 100 szybko można zjechać to 2.5mm. Śruba rowerowa nadal będzie przy tym bardzo pomocna gdyż umożliwi chwyt w ręce podczas szlifowania na papierze ściernym. Ja mam dostęp do maszyn więc nie bawiłem się w to ręcznie.
Wszystko przerobione i można składać. |
Zawór przed przykręceniem nakrętki zabezpieczającej |
Po zmontowaniu i przerobieniu zaworu wszystko pasuje jak by tak miało być :) Plastikowe pokrętło wchodzi do końca i nie opiera się o nakrętkę zaworu. Jest między nimi zostawione ponad 1mm luzu. Tak więc czas wszystko składać i robić świeżą kawkę :)
Keep calm and make coffee
Nice job and nice explanation congratulations
OdpowiedzUsuńhej
OdpowiedzUsuńNo Hej :) Jak coś potrzeba to na maila damianwitonski@gmail.com
UsuńDziękuję za instrukcję. Jeśli mi sie uda to zrobić to uniknę wydatków związanych z kolejną wymianą zaworu!!! No i satysfakcja:)
OdpowiedzUsuńJednym z najważniejszych elementów przy utrzymaniu sprzętu hydraulicznego w dobrym stanie jest regularne serwisowanie. Specjaliści z dziedziny hydrauliki siłowej są w stanie zdiagnozować i naprawić nawet najbardziej skomplikowane usterki. Dzięki zaawansowanym narzędziom i technologii, efektywność napraw może być znacznie zwiększona, minimalizując przestoje w pracy maszyn. Więcej informacji na temat dostępnych usług znajduje się pod adresem: https://hydro-dex.com/. Inwestycja w profesjonalny serwis to klucz do wydłużenia żywotności urządzeń i poprawy ich wydajności.
OdpowiedzUsuń