sobota, 13 czerwca 2015

Naked Portafilter, jak samemu rozwiercić łyżkę Gaggia.

     Zamiast kupować postanowiłem rozwiercić jedną z moich łyżek, z racji że ostatnio doszła mi następna do kompletu wraz z Gaggia Baby Millennium to miałem co rozwiercać :)














            Chcąc zrobić doskonałe espresso z przepiękną pianką musimy uzbroić się w NPF czyli otwartą kolbę bez wylewki. Do ekspresów Gaggia możemy kupić ją na www.akcesoriabaristy.pl za 119zł lub pokombinować samemu i przerobić naszą łyżkę Gaggia. Jest na to kilka sposobów mniej lub bardziej zaawansowanych ale są i takie którymi można zrobić to samemu w domu. Ja swoją rozwiercałem na maszynie aby osiągnąć perfekcyjny okrąg i aby kolba wyglądała zawodowo ale wcale nie jest powiedziane że potrzebna jest do tego tokarka czy frezarka.
Zacznijmy od mojej łychy która z resztą za ciekawa nie była, brak mocowania wylewki i tylko dwie dziury przez które przelewała się kawa. Była to kolba z odzysku którą zakupiłem wraz z uszkodzoną Gaggia Baby Millennium.

Oryginalna kolba Gaggia

Oryginalna kolba Gaggia

Przerobienie kolby zleciłem komu innemu aby mi to wykonał na tokarce, otwór jaki w niej wykonałem ma obecnie rozmiar fi 48mm. Wracając do tematu iż można kupić NPF wraz z sitem, owszem można ale ja chce w przyszłości dokupić sobie sito IMS więc kupowanie całej kolby wraz z sitem mija się z celem.

Oryginalna kolba Gaggia po rozwierceniu na NPF

A oto i kolba już po rozwierceniu, jeszcze tylko kilka fotek z siostrami i pokażę jak samemu w domu rozwiercić swoją kolbę Gaggia.

Moje kolby do Gaggia

Moje kolby do Gaggia

Moje kolby do Gaggia oraz wylewki

Najprostszą metodą jest wywiercenie wiertłem sporej ilości dziur po obwodzie i wybicie ze środka pozostałości, oczywiście to nie koniec bo estetycznie wyglądało by to koszmarnie i musimy coś takiego dopiłować lub doszlifować. Pilnik lub jakaś szlifierka to już kwestia gustu lub raczej dostępności. Dla przykładu zamieszczę kilka zdjęć z linku jaki znalazłem w necie.





Źródło:  http://www.home-barista.com/espresso-machines/how-to-make-your-own-naked-portafilter-t1437.html

Jak widzicie prostymi metodami da się łyżkę rozwiercić na NPF. Możemy sobie zaoszczędzić czasu z tym wierceniem dużej ilości otworów i zakupić otwornicę do metalu. Kolby są z mosiądzu więc spokojnie wystarczy tańsza otwornica, nie trzeba wydawać nie wiadomo ile na narzędzia.






Po rozwierceniu kolby otwornicą i tak musimy wykończyć powierzchnie pilnikiem lub dremelem ale to zawsze mniej pracy niż w przypadku wiercenia masy dziur i późniejszej obróbki.

Źródło: http://www.home-barista.com/levers/la-pavoni-diy-naked-portafilter-t15375.html

Do zestawu z naszą nową kolbą warto zaopatrzyć się w dobre sito, jeśli uważasz że podwójne sito Gaggia jest dla ciebie wystarczające to spoko bo ja też w dużej mierze z nich właśnie korzystam.  Lecz jeśli wymagasz lepszego sita to czas rozejrzeć się za sitami marki IMS które są sitami precyzyjnymi.




Sita marki IMS znajdziecie na stronie www.akcesoriabaristy.pl występują one w różnych rozmiarach więc kupując sito dobieracie je pod swoje upodobania kawowe. Sita mogą mieć pojemność 16gram czy 18gram a nawet 22gram gdzie na tym największym powinno uzyskać się najlepsze efekty wypływającej Cremy z naszego ekspresu.
Eh zakończę ten poradnik dużym Cappuccino na podwójnym espresso z nieziemską Cremą :) Mniam.

 Keep calm and make coffee

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz