czwartek, 18 czerwca 2015

Gaggia Classic PiD

W końcu nadszedł czas że i moja Gaggia otrzyma PIDa. Na początku nie wiedziałem jak się za to zabrać ale okazało się to łatwiejsze niż mogłem sobie wyobrazić.














            PID jest naprawdę wygodnym rozwiązaniem, pozwala nam dokładnie kontrolować temperaturę parzenia kawy, niestety w standardowym rozwiązaniu nadal będzie on kontrolował temperaturę zewnętrznej części bojlera a nie wody znajdującej się wewnątrz.Dlatego temperatura ustawiana na PIDzie będzie to temperatura pomiaru bloku bojlera oscylująca w granicy 107 stopni Celsjusza.

PIDy i obudowy zamówione z internetu

Zacznijmy od wyboru PIDa, ja mam u siebie dwie sztuki w domu. Jeden to najtańszy REX C100 za 75zł który jest najtańszym Chińskim PIDem, niestety nie posiada on skali co 0.1 stopnia i może wskazywać tylko co 1 stopień Celsiusza lub Fahrenheita . Jest on w wersji  RELAY czyli jest wyposażony we własny przekaźnik 10A są instrukcje w internecie jak go przerobić na wersję SSR. Wbudowany przekaźnik 10A to stanowczo za mało, dlatego jeśli owego posiadacie to lepiej zawczasu go przelutować na wersję SSR.

Rex C100 RELAY to SSR
Źródło: http://www.fishing.net.nz/forum/digital-temperature-control-for-smoker_topic66760.html

Tak naprawdę to nic skomplikowanego, jak widzicie na zdjęciu powyżej wystarczy wylutować przekaźnik i zmostkować miejsca po przekaźniku. W taki oto prosty sposób na wyjściu gdzie był kiedyś przekaźnik otrzymujemy wyjście które będzie podawało napięcie 12V na przekaźnik SSR załączając go.
Drugi PID to SELEC TC544 który kosztował mnie zaledwie 120zł ale jest wart około 240zł. Jest bardzo dobrze wykonanym PIDem, skale można ustawić na 0.1 stopnia i jest dwu funkcyjny. Nie trzeba go przerabiać z RELAY na SSR wystarczy przestawić to tylko w opcjach. Chyba już domyślacie się który PID wybrałem.

Po lewo PID SELEC po prawo REX C100

PID SELEC

Obudowa profil aluminiowy 50x50

PID SELEC w obudowie alu z profilu 50x50

Jako obudowę do mojego PIDa posłużył mi kawałek profilu  aluminiowego 50mm x 50mm gatunek PA38 który poprosiłem aby mi go docięto na wymiar 115mm. Warto poprosić przy zakupie o docięcie go na odpowiedni wymiar gdyż samemu jak próbowałem dociąć kawałek z odcinka 200mm to już nie wyglądał tak ładnie i równo. Koszt profila na Allegro to 3.60zł za 100mm plus 19zł za transport. Są też dostępne profile z stali nierdzewnej i wtedy obudowa PIDa wygląda identycznie jak nasz ekspres. Zatyczki profilu są dostępne w Castoramie i kosztują kilka złotych.
Takie obudowanie PIDa zainspirowało mnie w tym temacie :
http://forum.wszystkookawie.pl/index.php?topic=32.0

PT100

Jako czujnik postanowiłem użyć miniaturowego czujnika PT100 który kosztuje około 10zł i jest klasy A co oznacza że jest bardzo dokładny. Na podstawie mosiężnej śruby M4 i czujnika postanowiłem zbudować czujnik wkręcany zamiast termostatu w obudowę bojlera.

Śruba po rozpiłowaniu na wymiar pod czujnik PT100


Podłączenie okablowania pod czujnik PT100


Czujnik PT100 po zmontowaniu z adapterem

Czujnik powstał w bardzo prosty sposób, pilnikami rozpiłowałem śrubę tak aby zmieścić w jej głąb czujnik PT100. Po dorobieniu okablowania czujnik umieściłem na śrubie a całość zalałem Poxipolem dwuskładnikowym. Po 24h kiedy klej osiągną swoją twardość czujka była gotowa do działania. Można w bardzo prosty sposób sprawdzić jego skalibrowanie na przykład w szklance z dużą ilością lodu. Czujnik powinien pokazać wtedy idealne zero stopni bo woda z lodem osiąga temperaturę zera stopni lecz nie zamarza lub włożyć czujnik do wrzątku i sprawdzić czy pokazuje sto stopni.

Elementy elektryki i przekaźnik SSR

W okablowanie i końcówki uzbrojony bylem po zęby, kable o przekroju 1.5mm2 i 1mm2. W sklepie nie udało mi się kupić nasadek plastikowych na konektor męski i musiałem zamawiać je z internetu. Będą one potrzebne do wpięcia się w oryginalną elektrykę Gaggia gdzie występują konektory żeńskie.

Obudowy konektorów zakupione w internecie

Bardzo łatwo jest się pomylić i kupić osłonkę konektora żeńskiego zamiast męskiego. Po lewej osłonka czerwona która jest potrzebna do konektora męskiego, zaś po prawej mniejsza osłonka do konektora żeńskiego. Na Allegro niestety występują tylko te niewłaściwe i szukać musimy w internecie.

Obudowy konektorów wraz konektorami

Obudowy konektorów jakie kupiłem do tego moda znajdziecie w linku poniżej, są to te czerwone obudowy konektorów męskich dzięki którym utworzą szczelne połączenie z konektorami żeńskimi elektryki Gaggia http://inelsc.pl/pl/p/Oslona-konektora-meskiego-6,3mm-kolor/1983
Na stronie znajdziecie również konektory zaciskane męskie wraz z gumową osłonką. Nie potrzebne jest ich dużo więc może warto wydać trochę więcej na lepsze konektore.
Na jednym ze zdjęć powyżej widać też plastikowe białe obudowy konektorów których akurat tutaj nie użyłem. Są to obudowy pod długie konektory męskie a link do nich zamieszczam tutaj: https://inelsc.pl/pl/p/Obudowa-konektorow-meskich-6%2C3mm-1-pin-OK-1/1972


Wpierw zacząłem od zamocowania przekaźnika SSR 25A do obudowy, wystarczy przykręcić go śrubką M4 którą przekładamy przez wycięcia z tyłu obudowy. Ja nie smarowałem przekaźnika pastą termo przewodzącą, nie grzeje się aż tak aby tego wymagał a prąd jaki przewodzi nie obciąża go nadmiernie.

Gaggia montaż elektryki PIDa



Czas na okablowanie, musimy zrobić remix pomiędzy starą a nową elektryką. Wpierw odpinamy okablowanie od termostatu bimetalicznego i wykręcamy go. Kable które były podłączone pod termostat musimy teraz spiąć z jedną częścią nowego przekaźnika SSR na której pisze 24-380VAC. Drugą część przekaźnika SSR 3-32VDC spinamy z PIDem na stykach które ma oznaczone SSR, nie zapominamy o właściwej polaryzacji +/-. Nowy czujnik PT100 wkręciłem zamiast zdemontowanego termostatu bimetalicznego.

Rozdzielacz zasilania wpięty w główne gniazdo zasilania ekspresu Gaggia

Rozdzielacz zasilania który wpinamy w klawiaturę ekspresu.

Podłączamy zasilanie PIDa, chciałem aby PID włączał się wraz z włączeniem naszego ekspresu. Jeden biegun bierzemy bezpośrednio z gniazda zasilania, musiałem zrobić kabel niebieski z konektorem rozgałęziającym który umożliwił mi jednoczesne wpięcie się w gniazdo zasilania i powtórne podpięcie przewodu brązowego jaki wcześniej od niego odpiąłem. Na pierwszym zdjęciu widnieje on jako ten niebieski przewód z niebieskim konektorem. Teraz musiałem zrobić kolejny kabel zasilający z możliwością wpięcia się w klawiaturę ekspresu, jest to ten czerwony z końcówkami czarno czerwonymi. Patrząc na klawiaturę ekspresu Gaggia ale pionowo to przycisk włączający ekspres ma trzy wyprowadzenia, odpiąłem to środkowe wyprowadzenie i wpoiłem się tam moim nowym kablem (konektorem żeńskim). Następnie jedno odpięte wyprowadzenie elektryki ekspresu podpoiłem z powrotem pod mój nowy kabel (konektor męski). W ten sposób po włączeniu zasilania napięcie pójdzie jednocześnie na elektrykę ekspresu jak i na mojego PIDa.

Ukończona elektryka i zasilanie PIDa


Ukończona elektryka i zasilanie PIDa

Zaślepka profilu 50x50 z zamocowanym przepustem przewodów


Kable pospinałem opaskami i powyprowadzałem przez otwory wentylacyjne w obudowie, kable wewnątrz oplecione są rurką termokurczliwą. Dodatkowo w obudowie PIDa zamontowałem przepust dla lepszego wyglądu.


Używając miernika temperatury zbudowałem prowizoryczne sito do pomiaru temperatury na wyjściu grupy, miałem nadzieję że uda mi się jakoś tym dokonać pomiarów.



Test czujnika temperatury w zimnej wodzie z lodem
Czujnik temperatury postanowiłem sprawdzić w wodzie z lodem, teoretycznie woda z lodem to idealne zero stopni. Jeśli ktoś nie wie to w ten sposób kalibruje się termometry rtęciowe wkładając je do wody z lodem wyznacza się im punkt gdzie skala pokazuje zero stopni. U mnie pokazywał o 1.3 stopnia na plus, taki błąd był błędem do przyjęcia. Przy tym sicie woda też przelatywała za szybko, bet termofiltra taki pomiar to żaden pomiar. Więc nie miałem wyboru i całe moje ustawianie temperatury PIDa musiało polegać na moim smaku, po zmarnowaniu kilograma kawy chyba byłem już blisko idealnej temperatury i smaku kawy.

Przykład Thermofiltra do pomiaru temperatury na grupie.

Przykład thermofiltra do pomiaru temperatury wraz z łyżką NPF

A jeśli jeszcze nie spotkaliście się z Termofiltrem do pomiaru temperatury w ekspresach kolbowych to wygląda on mniej więcej tak jak na zdjęciu powyżej a kosztować może naprawdę sporą sumkę.

Źródło: https://www.home-barista.com/reviews/scace-thermofilter-temperature-device-instructions-t515.html


Po kilku testach ponownie przerobiłem nowy czujnik temperatury PT100. Nie byłem zadowolony z tego jak odczytuje temperaturę na tym adapterze wykonanym z mosiężnej śrubki. Sam czujnik jest bardzo mały, więc wykonałem nowy czujnik już bez żadnego adaptera i umieściłem go wewnątrz bojlera zamiast śruby M4 na pastę termo przewodzącą. Poprawiło to znacznie odczyt temperatury i zmniejszyło opóźnienia pomiędzy odczytem za załączaniem i wyłączaniem grzałek.


Gaggia PID

Dla lepszych efektów działania PIDa warto jest pomyśleć o upchaniu do wewnątrz izolacji bojlera typu maty Armaflex. Pomoże ona odizolować bojler który marnuje dużo energii na grzanie dodatkowo całej obudowy ekspresu. Lub można wykonać wstępne nagrzewanie wody w ekspresie przez zrobienie spirali z rurki miedzianej dookoła bojlera.

Gaggia Classic Preheat 
Wstępne nagrzewanie wody wygląda mniej więcej jak na zdjęciu powyżej, więcej tematów z tej dziedziny znajdziemy w internecie wpisując "Gaggia preheat"

Źródło: http://coffeegeek.com/forums/espresso/machinemods/664010?Page=1

Gaggia Classic z zamontowanym PIDem

Gaggia Classic z zamontowanym PIDem
Koniec modowania na dziś ale jeszcze wiele dobrych modów i dobrych kaw przede mną.

Keep calm and make coffee

6 komentarzy:

  1. Przydalby sie rysunek, bo mam C100 i planuje go podlaczyc. Gdzie dokladnie co podpiac, bo tu fajnie to wyglada czytajac artykul jesli kogos to nie dotyczy ale nie sluzy juz on jako pomoc w wykonaniu samemu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno, nie mam czasu na rysunki.

      Usuń
    2. W przyszłym miesiącu będę robił film na YT o montażu XMT7100 w Gaggia Classic V3

      Usuń
  2. Hello,

    First, thank you for all the content you put about Gaggia machines, it's so well made and very useful. (I can't read Polish but machine translation works well enough!)

    Looking at this machine, I wondered: when you place the pressure gauge between the pump and the OPV, do you read the same pressure as when you measure with a gauge in the portafilter?

    My intuition first suggested to me that it would be different, but now I remember that I don't really understand hydraulic valves. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. O ile się nie mylę to można już kupić C100 w wersji SSR, więc będzie można go normalnie użyć bez przeróbek, tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie :) Każdy PID ma jeden wbudowany SSR który podłączasz do obsługi zaparzania kawy a drugie wyjście to mechaniczny przekaźnik. Przerabia się po to aby PID obsługiwał dwa przekaźniki SSR lub podwójny przekaźnik SSR.

      Usuń